VW Passat 2.0 TDI – nejvýkonnější turbodiesel

Nový Passat sliboval ještě před oficiálním uvedením především obrovský technologický pokrok. Pod tím je možno si představit téměř cokoliv, ale tentokrát byla technických novinek skutečně záplava. A to nepočítáme přepracované motory, jejichž nízká spotřeba zní až neuvěřitelně. Že to nebyly plané sliby, o tom nás přesvědčil testovaný diesel s biturbem.

Prodejní úspěchy Passatu jsou takřka neporazitelné. Nejúspěšnější model celého koncernu má na své kontě 22 milionů vyrobených vozů. Nová, v pořadí osmá generace je na trhu od loňského podzimu a jedním z prvních úspěchů je titul evropského auta roku (COTY), který získala letos na jaře.

Designové změny tohoto modelu jsou vždy spíš evolucí než revolucí. U tohoto modelu se ale znatelně změnily proporce, a to i díky modulární platformě MQB, která dává designérům mnohem větší možnosti řešení karoserie. Nová generace je nižší o 14 mm, má o 79 mm delší rozvor, na šířku se víc rozkročila o 12 mm a na délku je změna jen nepatrná, tedy mínus 2 mm. Výsledkem je dynamičtější vzhled, kratší převisy, více prostoru v interiéru. Není sporu, že tato proměna posunula Passat mnohem víc mezi manažerské limuzíny, než tomu bylo dřív.

Hrany Passatu se přiostřily a suverénní výraz mu dodala větší přední maska se čtyřmi chromovanými lištami. Mřížka je výrazně širší než světlomety a celkově na přídi dominuje horizontální linie. Světla jsou od výbavy Highline LED diodová, a to buď ve statické nebo dynamické verzi. Záď je vysoká a horizontálně členěná prolisem pod zadními světly, u testovaného modelu s vrcholným dieselem pod kapotou budí respekt i lichoběžníkové koncovky výfuku v působivém chromu.

Snaha o maximální úspornost motorů žene výrobce automobilů ke stále znatelnějšímu snižování hmotnosti a u Passatu se vážil doslova každý šroubek. Výrobce přiznává, že vývojáři hledali každý gram, o který by váhu vozu snížili. Výsledek je víc než dobrý – hmotnost se snížila až o 85 kg, podle konkrétního modelu. Velkou roli tu hrálo použití hliníku, řešil se ale i průřez elektrických kabelů a řada dalších detailů.

O prodloužení interiéru, které bylo možné díky delšímu rozvoru, jsme již mluvili, v reálu to znamená 33 mm na délku navíc a zavazadelník zvětšený o 21 litrů na výsledných 586. Funkčně vycizelovaný design palubní desky získal zajímavý nový prvek, a to horizontální chromované lamely, které se táhnou po celé šířce a skrývají výdechy klimatizace. Pouze ve středu je rozdělují analogové hodiny, které posilují příslušnost Passatu k vyšší třídě. Jinak tu najdete styl důvěrně známý příznivcům značky a ovladače na místech, kde je očekáváte.

Další novinkou, která dává Passatu punc výjimečnosti, je head-up displej s informacemi o jízdě. V kapličce před řidičem se zobrazují virtuální ukazatele, a to na 12,3 palcovém displeji. Kromě toho je na středovém panelu klasický dotykový displej se známými ovladači. Pro připojení mobilních zařízení funguje rozhraní MirrorLink. Passat nabízí také široké možnosti získávání on-line informací užitečných pro jízdu, jako jsou dopravní informace, hustota provozu, volná parkovací místa, ceny pohonných hmot atd.

Široká nabídka asistenčních systémů je postavena na prostorovém kamerovém systému, který monitoruje okolí auta v rozsahu 360 stupňů. Prostor snímají čtyři kamery, z nichž dokáže systém vytvořit 17 různých virtuálních pohledů na vůz. Nový Passat dokáže rozpoznávat překážky, zaparkovat podélně i příčně, couvat s přívěsem, sleduje mrtvý úhel na silnici a riziko přijíždějícího auta při couvání z parkovacího místa, hlídá jízdu v pruhu, bezpečně popojíždí v koloně, hlídá, zda šofér při řízení reaguje a zastaví auto, pokud nezaznamená žádnou aktivitu. Spolu s kamerami dodávají systémům informace také radarové senzory.

Z široké palety motorů se v redakčním testu ocitl nejvýkonnější dvoulitrový diesel přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Dokáže pohánět Passat silou 240 koní a dodává se výhradně ve spojení s pohonem všech kol (Haldex 5. generace) a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Z nuly na stovku zrychlí za 6,4 sekundy a maximálku má 240 km/h. Je mimořádně tichý a kultivovaný, a i když při sešlápnutí plynu pociťujete malou prodlevu, jeho zátah je mimořádný a předurčuje tuto motorizaci jako ideální volbu pro dálniční let u německých sousedů. Po redakčním testu se ukázala průměrná spotřeba 6,5 l/100 km, což je při výkonu motoru skvělý výsledek, a to jsme se nijak moc nesnažili o úspornou jízdu.

Podvozek, který je možno nastavit ve třech předem definovaných režimech Comfort, Normal a Sport, nebo volit vlastní nastavení v režimu Individual, je dost tuhý a ve spojení s pohonem všech kol vám umožní projíždět zatáčky mnohem agilněji, než byste u auta této délky čekali. Při přejezdech nerovností je ale tuhý možná až moc a ani režim Comfort vás neuchrání před rázy při přejezdu hrbolaté dlažby nebo kanálových poklopů, jimiž v hojné míře oplývají pražské ulice.

Ačkoliv sedan bude na prodejích Passatu v našich krajích tvořit výrazně menší podíl než kombi verze Variant, jako manažerská limuzína se tváří sebejistě a v praktickém využití ztrácí na kombi jen opravdu pár bodů. Jeho cena začíná na 647 900 Kč s motorem 1,4 TSI. Testované biturbo stojí nejméně 1 036 900 Kč a je k dispozici jen ve vyšší výbavě Highline. Možností pro příplatky tu ale ještě stále dost zbývá.

Testovaný model:

motor:  vznětový čtyřválec 1968 cm3

výkon: 176 kW/240 k při 4000 ot./min.

točivý moment:  500 Nm při 1750 – 2500 ot./min.

rozměry:  délka 4767 mm, šířka 1832 mm, výška 1456 mm

rozvor náprav: 2791 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru