Seat Leon ST 4WD FR – vítr od moře

Zdá se vám Golf Variant trochu nudný? Pak sáhněte po kombíku s jižními geny na koncernové platformě. S dvoulitrovým motorem neuděláte chybu, pokud zvolíte řazení šestistupňovým manuálem.

O zázračné platformě MQB už tu byla řeč mockrát. Těží z ní nejen naše domácí značka, ale velký skok umožnila také španělskému Seatu. Variabilita této platformy je skutečně úžasná. Stačí se podívat, jak pěkné auto udělala z modelu Leon. A není to jen otázka designu. Zlepšení jízdních vlastností šlo tak daleko, že dnes v rámci koncernu nemůžete sáhnout vedle. Teď tu máme navíc i variantu s pohonem všech kol.

Seat Leon ST se vyrábí ve španělském Martorellu poblíž Barcelony. Před více než rokem jsme se na rozjezd jeho produkce byli podívat, takže víme například i to, že střechy továrních hal jsou pokryty solárními panely, které dokážou vyrobit tolik energie, aby pokryly čtvrtinu spotřeby nutné pro výrobu Leonu, nebo že auto absolvuje během výrobního procesu vzdálenost 12 km. Tentokrát nás ale bude zajímat především jeho design a jízdní projev s poháněnými oběma nápravami.

Kombi samozřejmě vychází ze základního modelu, zpracování zádi je ale velmi dynamické, jak se na španělský temperament sluší. Karoserie se prodloužila o cca 27 centimetrů (délka se nepatrně liší podle stupně výbavy a v našem testu je ta nejvyšší – FR). Nemůžete přehlédnout ostré boční linie, které se v prostoru zadních dveří náznakově protínají. Hnědá barva laku a zatažená obloha během testu sice nedávají těmto emotivním linkám vyniknout tak, jako jasnější odstíny a slunečné počasí, i přesto ale působí Leon ST poměrně expresivně, jistě i díky drobným optickým odlišnostem varianty FR. V lehkém soumraku o to víc vyniknou jeho pěkné světlomety s výraznými LED diodovými obrysy.

V interiéru najdete rovněž ostré hrany a navíc i dole zploštělý volant s emblémem FR. Jinak je palubní deska střídmá a středový panel hodně vzdušný, jak jsme ostatně u moderních Seatů zvyklí. Intuitivní ovládání je u koncernu VW již téměř normou, a tak tu nenajdete žádné zvláštní záludnosti. Sedadla s červeným prošíváním a bočním vedením jsou lehce snížená a vyhovují i pro delší cestování. Stejně jako ergonomie si pochvalu zaslouží i dobře čitelné sdružené ukazatele s informačním displejem umístěným mezi nimi. Jako správné kombi se Leon ST může pochlubit i objemem zavazadelníku, který pojme 587 litrů nákladu, při sklopených zadních sedadlech je to až 1470 l. Ani cestující na zadních sedadlech se tu nebudou cítit stísněně.

Pod kapotou testovaného vozu je koncernový dvoulitrový turbodiesel, který poskytuje výkon 150 koní. Ve spojení se šestistupňovým manuálem je jeho projev výborný (s automatem nemáme tak dobré zkušenosti, proto jednoznačně doporučujeme manuální převodovku). Řazení je přesné a hladké, chod motoru kultivovaný, i když ne moc tichý. Potěší vás svou pružností, chce ale trochu důraznější nohu na plynu a při akceleraci dokáže při správném zacházení velmi rychle reagovat. Příjemně překvapila i spotřeba, která se pohybovala v rozmezí od 5,5 do 7,1 l/100 km podle stylu jízdy, uváděná kombinovaná spotřeba 4,8 l se tedy při úsporném provozu nejeví jako nedosažitelná.

Podvozek Leonu ST předvádí celkem slušné výkony, dobrou směrovou stabilitu a poměrně přesný průjezd zatáčkou. Svou zásluhu má na tom i pohon všech kol zajištěný Haldexem páté generace, který rychle dokáže vyhodnotit a předvídat ztrátu trakce a poslat od upřednostněné přední nápravy točivý moment i na zadní kola. Jízda tak může být i zábavná, zvlášť když máte chuť na rychlou kličkovanou v zatáčkách.

Pro Leon ST jsou k dispozici i sofistikované asistenční systémy jako adaptivní tempomat, systém rozpoznávání únavy, asistent pro jízdu v pruhu a kamerový systém pro udržování odstupu a zabránění kolizi v městském provozu. Nesmí chybět ani multikolizní brzda, která je ve standardu ve všech motorizacích a výbavách.

V aktuálním akčním ceníku si můžete Leon ST pořídit od 341 900 Kč v základním provedení 1.2 TSI (86 koní). Testovaná motorizace začíná na 629 900 Kč, s příplatky byla cena tohoto konkrétního vozu 723 700 korun.

Testovaný model:

motor:  vznětový čtyřválec 1968 cm3

výkon: 110 kW/150 k při 3500 ot./min.

točivý moment:  320 Nm při 1750 – 3000 ot./min.

rozměry:  délka 4543 mm, šířka 1816 mm, výška 1436 mm

rozvor náprav: 2631 mm

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru