BMW X4 35i xDrive – pro náročné

Rodina s písmenem „X“ v názvu se u BMW začíná pomalu zaplňovat. Po prvních vlaštovkách v podobě SUV X5 a X3 přišla nejmenší X1 a v roce 2008 extravagantní velké kupé-SUV, X6. Robustní svalovec s dramatickými rysy budil pozdvižení a hlavně pozornost zákazníků. Ta byla také impulsem pro uvedení menšího sourozence X4.

Linie modelů X6 a X4 jsou si velmi podobné, ostatně proč ne, když je o X6 takový zájem. Technicky je ovšem model X4 odvozen od řady X3. Kabát má ale výrazně stylovější. BMW pro tento styl vymyslelo kategorii Sports Activity Coupé. Ambice jsou velké, model X6 totiž položil laťku svými 250 tisíci prodanými kusy poměrně vysoko.

Ve srovnání s X3 je čtyřka jen o 14 mm delší, zato na výšku měří o 36 mm míň. Proporce vyniknou i díky masivním otvorům pro nasávání vzduchu, které dominují celé přídi. Světlomety mají zcela v duchu aktuálních BMW nahoře a dole oploštělé kroužky a jejich svítivost v LED provedení, kterou jsme testovali v abnormálně nepříznivých podmínkách, patří k nejlepším, které jsme za poslední dobu v redakci měli. Ledvinky jsou robustní a chromem se tu rozhodně nešetří. Tvar střechy s nejvyšším bodem nad předními sedadly odkazuje na styl kupé, výrazné prolisy zdůrazňují muskulaturní vzhled auta. Svažující se střecha drží designový záměr modelu, dlužno ale říci, že zhoršuje výhled zadním oknem. Záď je stejně dynamická jako u X6, a to včetně tvaru mohutné odtokové hrany na pátých dveřích.

Interiér je výrazně prostornější, než byste od proporcí tohoto auta čekali. Dostatek místa je nejen na předních sedadlech, ale i vzadu, kde se kolena pasažérů nijak netísní. Dojem umocňuje i řešení druhé řady sedadel, kam se sice tři dospělí sesednou, ale řešení sedaček je mnohem víc pojato tak, jako kdyby se spíš jednalo o dvě samostatná křesla. Ani zavazadlový prostor vás nebude nutit ke kompromisům. Základní objem 500 litrů je víc než dostačující, sklopením zadních sedadel ho zvětšíte na 1400 l. Pro převoz delšího úzkého nákladu přitom stačí sklopit pouze středovou část, protože sedadla jsou dělena v poměru 40:20:40. BMW nabízí pro majitele X4 luxus v každém směru – víko kufru se už ve standardu otevírá automaticky, za příplatek půjde otevřít pouhým pohybem nohy pod zadním nárazníkem.

Členění palubní desky a rozmístění ovladačů neznamená pro znalce značky nic nového, až na velkou míru luxusu a prémiový vzhled všech použitých materiálů. Pojetí tohoto modelu a hlavně nároky jeho potenciálních zákazníků totiž nestrpí kompromisy. Dokonalý obraz dotvářejí i sedadla z M sportovního paketu, čalouněná v bílé kůži s červeným prošíváním, která jsou překvapivě tuhá a mají výborné boční vedení, takže vás budou svádět ke sportovnějšímu stylu jízdy.

Ani motoru pak chuť ke sprintu nechybí, protože se jedná o přeplňovaný třílitrový šestiválec s přímým vstřikováním benzínu a proměnným časováním sacích a výfukových ventilů. K dispozici máte 306 koní výkonu a točivý moment 400 Nm v širokém spektru otáček 1200 – 5000 za minutu. Řazení osmistupňovou automatickou sportovní převodovkou rovněž vykazuje chování, kterému příliš nevyhovuje nějaké ploužení v městském provozu. Je to trochu znát při pomalých rozjezdech, kdy není vyloučeno ani menší cuknutí, ale při jízdě řadí ukázkově a brutální zátah motoru nijak nedusí. Zbývá doplnit, že z nuly na stovku akceleruje za 5,5 sekundy a maximální rychlost je 247 km/h. Udávaná kombinovaná spotřeba je 8,3 l/100 km, nám se během testu ukazovalo 13 litrů. Pokud chcete dynamický styl jízdy střídat se šetřílkovským způsobem, máte k dispozici režim Eco Pro s proaktivním asistentem pro úspornější jízdu.

Podvozek k X4 dodává BMW výhradně se systémem pohonu všech kol xDrive s funkcí řízení trakce při průjezdu zatáčkou. Díky tomu je stabilita dobrá, pokud ovšem nezkoušíte jízdní vlastnosti na mokru. Na dálnici se během redakčního testu projevila trochu menší odolnost bočnímu větru, ale pro objektivitu je třeba dodat, že foukalo opravdu hodně silně a počasí bylo doslova extrémní. Naladění podvozku pak můžete volit buď v režimu Sport a Sport Plus, kdy máte co do činění s opravdu tuhým, místy až tvrdým podvozkem, který ke sportovnímu BMW patří, anebo si vyberete Comfort, který vás povozí zcela příjemně a bez drsnějších přejezdů nerovností. Režim Efficiency slouží pro maximálně úspornou jízdu a reakce auta výrazně utlumí pro dosažení ekonomického provozu.

Každý, kdo má zálusk na BMW X4, musí počítat s částkou nejméně 1 240 200 Kč, to je totiž cena základního modelu 20d s dieselovým motorem o výkonu 190 koní. Testovaná motorizace 35i začíná na 1 521 000 korun. Model X4 má ale základní výbavu poměrně slušnou, takže i když prostor pro příplatky je stále dost velký, všechny modely mají mimo jiné ve standardu systémy dynamické kontroly stability a trakce, sportovní řízení, asistent pro jízdu z kopce, zadní parkovací asistent, bi-xenonová světla, mlhovky a samozřejmě pohon všech kol xDrive. M sportovní paket pak u modelu 35i a 35d pořídíte za výhodnější příplatek 93 444 Kč, u ostatních modelů je totiž jeho cena vyšší – 117 494 korun.

Testovaný model:

motor:  zážehový šestiválec 2979 cm3

výkon: 225 kW/306 k při 5800 – 6400 ot./min.

točivý moment:  400 Nm při 1200 – 5000 ot./min.

rozměry:  délka 4671 mm, šířka 1881 mm, výška 1624 mm

rozvor náprav: 2810 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru