Mini John Cooper Works – Troje dveře stačí – test

Jméno automobilového konstruktéra monopostů Formule 1 Johna Coopera nemusí znát každý, stačí ale, když se u značky Mini objeví zkratka JCW a okamžitě zbystříte. Zhruba před padesáti lety se zrodila první sportovní verze miniautíčka, která dosáhla maxivýsledků. Trojnásobné vítězství v Rallye Monte Carlo mluví za vše. Dnešní Mini označené emblémem JCW slibují mohutný výkon a spoustu zábavy za volantem. Vyzkoušeli jsme JCW s klasickým, třídveřovým provedením.

Mini JCW (2) velká

Specifikace JCW neznamená jen dvoulitrový benzínový motor s výkonem 231 koní. Poznáte ho podle mnoha úprav, které byly nutné kvůli jízdním vlastnostem, ale část z nich pro zvýšení atraktivity, které má toto auto na rozdávání. Velké nasávací otvory v předním nárazníku tu jenom tak pro legraci nejsou. Motor i brzdy potřebují chladit. Když už je řeč o brzdách, jejich červené třmeny lakované odstínem Chilli Red v konstrastu s černými koly určitě nepřehlédnete.

Stejné je to se zadním spoilerem, který zvyšuje přítlak na zadní nápravě. Také působí velmi dobře opticky, zvlášť když je testovaný vůz v krémové barvě kombinován s červenou střechou a kapota polepená černými pruhy. Dvojitá koncovka výfuku uprostřed zadního difuzoru tu také není jen na ozdobu. Kromě toho má ale toto „rozzuřené“ Mini spoustu drobných detailů zvenku i v interiéru, které jeho příslušnost k rychlým strojům naznačují. Především jsou to emblémy na bocích, na zádi i na mřížce chladiče, červené kryty zrcátek a uvnitř zase červené okraje sportovních sedadel, červené prošívání a znak na volantu.

Správnou polohu za volantem najdete okamžitě. Tvarování sedadel je dokonalé, boční vedení masivní, ale přitom je tu výsuvný sedák pro dlouhé cestování. Integrované opěrky hlavy jsou špičkové a navíc mají odvětrávání. Důvod je nasnadě, pokud se nechcete s JCW jen tak projíždět jako na korze, budete se rozhodně potit. Tlustý věnec volantu vám padne dobře do ruky a ocelové pedály završují tento ergonomický triumvirát. Na cestující vzadu nesmíme zapomenout, i když často tady asi cestovat nebudou, tohle Mini je určené spíš individualistům. Dva dospělí se sem vejdou a do zavazadelníku si naložíte celkem 480 litrů nákladu, což není špatné.

Mini JCW (7)

Uspořádání palubní desky zůstalo stejně stylově přitažlivé, na vrcholu středového panelu trůní obrovský kruhový infopanel (displej v něm zasazený je samozřejmě obdélníkový), nechybí kolébkové sportovní spínače. Přístrojový štít je jako obvykle nahrazen velkým kruhovým ciferníkem tachometru, který obsahuje infodisplej zobrazující parametry jízdy, a po straně je k němu přidružen otáčkoměr. Dál na palubní desce jsou tři známé budíčky – ukazují stav kapalin a stopky.

Benzínový čtyřválec je umístěn vpředu napříč a je přeplňován turbodmychadlem, jež čerpá z moderní technologie TwinPower Turbo, která novým motorům používaným v modelech BMW dodává kromě impozantního výkonu také příkladnou hospodárnost provozu. Turbodmychadlo je integrováno do výfukového potrubí, vstřikovače paliva jsou umístěny uprostřed mezi ventily, plně variabilní je zdvih sacích ventilů a je použito proměnné časování sacího i výfukového vačkového hřídele. Zvýšení jeho výkonu až na 231 koní proběhlo při poslední modelové výměně před dvěma lety.

Motor je mimořádně pružný – maximální točivý moment je k dispozici v širokém spektru otáček 1250 – 4800. Nejvyšší výkon nastupuje od 5200 otáček a trvá až k úrovni 6000. Z nuly na stovku akceleruje za 6,3 s, s automatem za 6,1 a maximálka je 246 km/h. V testovaném vozu byl spojen s automatickou převodovkou, dlužno ale dodat, že jej můžete mít i s manuální převodovkou. Ani s automatem ale nebudete ochuzeni o zábavu, protože Mini JCW je pořádně ryčné, z výfuku to bublá a prská, zkrátka kamkoliv přijedete, budou o vás zaručeně vědět. A to není vše, pokud se s autem dostanete na okruh, což jsme měli možnost již dříve zažít, je tu kouzelný klíček, který otevírá speciální okruhový režim. Jeho použití na silnici je zakázáno, což je nevyhnutelné, protože randál, který pak způsobí klapka ve výfuku, může mít za následek pořádné pozdvižení. Udávaná kombinovaná spotřeba je 5,7 l/100 km, otázka je, jak dlouho bude trvat, než se nabažíte motokárového zvuku motoru, a začnete jezdit trochu klidněji. Nám se během testu podařilo dosáhnout 8,1 l/100 km, ale to jen díky tomu, že jsme museli absolvovat také delší dálniční přesun, kde nebyl na zábavu čas ani příležitost.

Sportovní podvozek má poháněnou přední nápravu řešenou vzpěrami McPherson s pomocným hliníkovým rámem a rameny z vysokopevnostní oceli, zadní náprava je víceprvková. Stabilizační systém má funkci dynamické kontroly trakce a elektronické uzávěrky diferenciálu na předních kolech, na zadní kola působí systém Performance Control. V reálu to znamená, že podvozek zatáčí přesně tam, kam chcete, výjezd ze zatáčky je rovněž výborný díky uzávěrce diferenciálu.

Testovaný model:

Mini John Cooper Works

motor:  zážehový čtyřválec 1998 cm3

výkon: 170 kW/231 k při 5200 – 6000 ot./min.

točivý moment:  320 Nm při 1250 – 4800 ot./min.

rozměry:  délka 3874 mm, šířka 1727 mm, výška 1414 mm

rozvor náprav: 2495 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru