Audi S5 Sportback – Sportovně při každé příležitosti – Test

Modely označené u Audi jako Sportback obvykle způsobují zrychlení tepu těm, kteří milují spojení elegance a lehké výstřednosti. Záď s typicky tvarovanou odtrhovou hranou nabízí nejen pastvu pro oči, ale také příslib sportovní jízdy s vozem, který připomíná kupé, má ale čtvery dveře. Když se navíc místo označení A5 objeví na předním grilu S5, je jasné, že o zážitky nebude nouze.

Audi S5 (5) velká

Papírově vypadá druhá generace S5 Sportback hodně sebevědomě. Výkon 354 koní působí přesvědčivě, stejně jako akcelerace z nuly na stovku za 4,7 sekundy. Oproti předchůdci přibylo na dvě desítky koní, „liposukce“ karoserie ubrala 15 kg a celé auto je o 85 kilo lehčí. S5 Sportback je ale dost velké auto, které kromě sportovních vlastností nabízí také praktické přednosti sedanu a sebejistotu čtyřkolky díky pohonu všech kol quattro. Bude tato kombinace tou pravou směsí, díky níž si auto zaslouží své „S“ v názvu?

Než se o tom přesvědčíme, pojďme si ho pořádně prohlédnout zvenku. Přední maska v typickém šestiúhelníkovém tvaru a úzké světlomety dodávají neohrožený výraz, sportovní vlastnosti signalizují doširoka vyboulené blatníky a velký rozchod kol (vpředu je to 1587 mm a vzadu 1568 mm). Dlouhý rozvor slibuje špičkovou jízdní stabilitu, svažující se střecha dobrou aerodynamiku a dvě dvojice výfuků masivní zátah motoru.

Ani uvnitř nebudete zklamáni. Jednak se oproti předchozímu modelu výrazně zvětšil vnitřní prostor ve všech směrech a také zavazadelník objemu 480 litrů patří ve své třídě ke špičce. Mluvit o dokonalém zpracování a kvalitních materiálech je u vozu, jehož cenovka se pohybuje kolem dvou milionů, trochu nadbytečné, přesto zmiňme luxusní čtvercové prošívání kožených sedaček, karbonový dekor na obložení palubní desky nebo integrované hlavové opěrky u sedadel řidiče a spolujezdce.

Audi S5 (1)

High-tech vzhled podtrhuje virtuální kokpit, jehož design a rozlišení nemají chybu. Jeho nastavení si zvolíte přesně podle svých potřeb, přičemž u modelu S5 určitě nevynecháte možnost volby jediného velkého ciferníku otáčkoměru uprostřed, který nabídne i zobrazení sportovních parametrů jízdy. Středový panel je téměř zbaven všech tlačítek, zůstaly jen ovladače klimatizace jízdních režimů. Hlavním „hybatelem“ infotainmentu je dotyková plocha s kruhovým voličem umístěná na středovém tunelu hned vedle hlavice řadicí páky. Zvukově dokonalý je audiosystém Bang & Olufsen s výkonem 755 W a 19 reproduktory, který představuje příplatek ve výši 32 600 Kč.

V centru pozornosti je ovšem třílitrový šestiválec V6 Turbo, jemuž Audi pro model S5 udělila mimořádný výkon 354 koní a oslňující točivý moment 500 Nm, který je k dispozici v širokém spektru otáček, už od 1370 až ke 4500 za minutu. Má velice kultivovaný zvuk, možná byste si vzhledem k jeho masivnímu výkonu přáli trochu hlasitější projev. Jinak totiž snadno podlehnete dojmu, že vlastně nejedete ani tak moc rychle. Řazení zajišťuje osmistupňová automatická převodovka tiptronic, která sice nereaguje tak brilantně a sametově jako dvouspojkový S tronic, nicméně brzy s ní najdete společnou řeč. Díky sportovnímu podvozku s nastavitelnými tlumiči vám S5 dovolí jezdit jak dynamickým stylem, tak noblesně a komfortně. V kombinovaném provozu se udává spotřeba 7,3 l/100 km, my jsme během testu zaznamenali 9,6 l, dlouhodobě pak palubní počítač ukazoval 12,4 l.

Jízdní vlastnosti definuje přepracovaný podvozek, který má na přední nápravě zdokonalený pětiprvek, a nově je na zadní nápravě místo lichoběžníku rovněž pětiprvkové zavěšení. V kombinaci s příplatkovými nastavitelnými tlumiči a dynamickým řízením dostanete zcela sebejistý průjezd zatáčkami, kterému pomáhá navíc sportovní diferenciál pohonu quattro. Ztráta přilnavosti je tak téměř vyloučena, zejména při testování na suchém povrchu. Možná vám bude trochu chybět ostřejší sportovní projev, řízení i podvozek mají totiž tendenci jízdu vždy trochu uhladit. To ale vzhledem k potenciálním zákazníkům z řad manažerů, kteří touží po stylu a troše vzrušení za volantem, bude nejspíš přesně to pravé.

Asistenční systémy patří u Audi ke špičce a testovaný vůz byl vybaven těmi nejvyspělejšími. Sériové jsou volič jízdních režimů a automatické brzdění, téměř autopilotovanou jízdu zaručí adaptivní tempomat s funkcí jízdy v koloně v kombinaci s udržováním v jízdním pruhu a monitorování boků vozu, pro bezpečnější jízdu přispívá i asistent pro odbočování a couvání z parkovacího místa.

Testovaný model:

Audi S5 Sportback

motor:  zážehový šestiválec 2995 cm3

výkon: 260 kW/354 k při 5400 – 6400 ot./min.

točivý moment:  500 Nm při 1370 – 4500 ot./min.

rozměry:  délka 4752 mm, šířka 2029 mm, výška 1384 mm

rozvor náprav: 2825 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru