Subaru WRX STI – Plná náruč radosti – test

Tohle auto nedá nikomu nic zadarmo, a přesto ho všichni milujeme. Umí pořádně kousat a nesmíte ho hladit proti srsti. Teď ovšem kvůli emisním normám v Evropě končí. V minulém roce jsme se s ním ale alespoň dvakrát pořádně projeli. Takže se opravdu rádi s našimi fanoušky podělíme o poznatky a dojmy z jízd. Poprvé auto dorazilo k testu s výraznými žlutými polepy, a bylo tak hvězdou každé silnice.

Subaru STI (5)

Od modelového roku 2017 se WRX STI v evropské homologaci nabízelo výhradně jako čtyřdveřový sedan. Právě v této verzi jej ale zapálení fanoušci milují. Protože nechybělo ani velké křídlo na zádi, byl obrázek dnes již ikonického auta dokonalý.

Volba specifikace je poměrně jednoduchá. Každý, kdo se alespoň trochu zajímal o toto auto, ví, že se dodává výhradně s benzínovým motorem o výkonu 300 koní a na výběr jsou dvě výbavy – Active a Sport. Právě ta druhá jmenovaná nabízí auto takříkajíc v plné polní. Má totiž ve standardu zadní křídlo, které spolu s modrou barvou laku STI tak sluší. Součástí jsou i zatmavená zadní skla, která také na celkovém vzhledu udělají své. A za pozornost ovšem stojí i další součásti, jako je například automatické přepínání světel nebo audiosystém Harman Kardon. Ten ovšem není tím prvním, do čeho se zaposloucháme po nastartování…

Než se vrhneme na výživný projev výkonného boxeru pod kapotou, podíváme se ještě do kabiny. Sedadla jsou patřičně sportovně tvarovaná, boční vedení tu není na ozdobu. Parádní jsou červené kožené prvky v čalounění a ozdobné prošívání, jakmile si ale sednete za volant, že všeho nejvíc oceníte, že dobře a rychle najdete vhodnou polohu, která vám umožní pořádně se opřít do řízení.

Subaru STI (11)

Také v interiéru je pár drobných změn, které se týkají hlavně vylepšení grafiky a funkce přístrojů, součástí výbavy Sport je také couvací kamera, která má rychlejší zobrazování vodicích čar. Na palubní desce nepřehlédnete dekor s karbonovým designem, červené kroužky kolem ovladačů klimatizace a emblém vedle páky převodovky. Ta je samozřejmě manuální – STI se pochopitelně s automatem nenabízí. Páka je uložena v červeně prošívané kůži a má červenou horní plochu hlavice, rovněž volant je potažený červeně prošitou kůží, v místě úchopu volantu perforovanou. Ani na volantu nechybí logo STI a celý sportovní dojem završují hliníkové pedály a ukazatele přístrojů s červenými číslicemi.

Po nastartování se kabinou rozezní ryčný zvuk plochého benzínového boxeru 2,5 l s přeplňováním a aktivním řídicím systémem časování ventilů. Točivý moment 407 Nm je na benzínový motor skoro neuvěřitelný, maximální výkon 300 koní vrcholí v šesti tisících otáčkách a můžete ho točit až k červeným políčkům otáčkoměru do 6700. Řadí se šestistupňovou manuální převodovkou s krátkými přesnými drahami, která se precizně pohybuje v kulise. Jeho chuť k drsné jízdě se v žádném okamžiku nezapře, a tak se jen těžko smiřujete s rychlostními limity na českých silnicích. Jinak byste totiž mohli jet maximální rychlostí až 255 km/h, akcelerace z nuly na stovku trvá pouze 5,2 sekundy. Zajímavé je srovnání spotřeby, která byla během redakčního testu velmi podobná té z minula, totiž 12,2 l/100 km. V kombinovaném cyklu uvádějí tabulky hodnotu 10,4 l.

K dravosti výkonného motoru patří přirozeně i dobře konstruovaný podvozek, což je další silná stránka tohoto auta. Hned na úvod je třeba říci, že usedlou houpavou jízdu vám vážně nenabídne, i když si přepnete jízdní režim do módu Intelligent. Je velice tuhý a nevyhnete se přenosu nerovností do kabiny. Na druhou stranu při dálniční rychlosti na dobrém povrchu nabídne docela komfortní svezení. Vy ho ale budete chtít především prohnat po okresce, a tak zvolíte režim Sport, eventuálně i Sport Sharp, který ale opravdu není určen pro slečinky nebo řidičské začátečníky.

Na předních kolech jsou tužší vzpěry i pružiny, podobně bylo upraveno i zavěšení na zadní nápravě. Řízení dostalo strmější převod, brzdy jsou vnitřně chlazené Brembo, na předních kolech s kotouči o průměru 326 mm, na zadních pak 316 mm. Dokonalý průjezd zatáčkou řídí stálý pohon všech kol Subaru Symmetrical AWD, který využívá tří diferenciálů – mechanický centrální diferenciál a mechanický diferenciál s omezenou svorností LSD plus elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností. Ty vám také umožní upravit styl jízdy – pokud volíte AUTO+, LSD diferenciál je sevřenější  pro lepší trakci na kluzkém povrchu, v případě AUTO- je sevřený méně pro větší agilitu. Pro rallye styl je určena možnost nastavit LSD ručně v šesti polohách.

WRX STI ovšem prověří vaše řidičské schopnosti. Dokáže projíždět zatáčky ještě rychleji, než si umíte představit, potřebuje k tomu ale dobré vedení. Také převodovka jde dost ztuha, takže chcete-li si jízdu pořádně užít, připravte se na poctivou práci s volantem, převodovkou, ale ovšem i plynem a brzdou, s nimiž si musíte najít společnou řeč. Ke slovu přijde i zábava s ruční brzdou, ale k utržení zádi vám postačí i dobrá komunikace s volantem a pedály. Pomůže vám také režim Traction, který omezí zásahy protiprokluzu a umožní provést auto řízeným smykem, aniž by vás elektronika korigovala.

Testovaný model:

Subaru WRX STI

motor:  zážehový čtyřválec 2457 cm3

výkon: 221 kW/300 k při 6000 ot./min.

točivý moment:  407 Nm při 4000 ot./min.

rozměry:  délka 4595 mm, šířka 1795 mm, výška 1475 mm

rozvor náprav: 2650 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru