VW Touareg Masaj – Bojovník nejen podle jména – test

Touareg je velké SUV, které nemá nouzi o zájem zákazníků. Jeho současná druhá generace se už chystá na svou labutí píseň a my už se těšíme na novou generaci, která má přijít v průběhu tohoto roku. Čekání jsme si zkrátili testem speciální edice Masaj, která nechce zůstat nic dlužna pověsti neohrožených afrických bojovníků, podle nichž dostala své jméno.

VW Touareg (6)

Testovanému vozu k tomu sloužil také paket Terrain Tech, který umožňuje nastavit jízdní režimy v pěti různých módech a také připojit redukční převodovku či uzávěrku diferenciálu. Pokud přidáte ještě vzduchové odpružení s možností regulace světlé výšky, je jasné, že Masaj nehodlá dát svou kůži lacino. Letošní zima mu k tomu dala dostatek příležitostí, nejdřív si ale pojďme osvěžit základní parametry.

Design druhé generace je tvarově výrazně zajímavější než u té předchozí, na trhu je ale s menšími facelifty už od roku 2010, takže jich na silnici potkáte docela hodně. Poznáte je podle čtyř chromovaných lamel na přídi, které se táhnou až k velkým světlometům, o něco níž jsou ještě další tři lesklé lišty táhnoucí se přes otvory pro nasávání vzduchu. Nepřehlédnutelná je rovněž široká chromovaná linka na dolním okraji nárazníku. Ta se ostatně táhne po celém obvodu vozu přes boky na zadní nárazník, který zdobí dvě velké hranaté koncovky výfuku. Celkově působí velmi majestátně, také díky dalším chromovým rámečkům kolem oken a lesklým střešním ližinám.

Přestože se jedná o tak velké auto, interiér si zachovává „lidskou tvář“ osobního auta. Překvapivý je i pocit, že řídíte menší vůz, než ve skutečnosti je, protože karoserie je přehledná a výhled všemi směry dobrý. Výbava testovaného vozu nabízí to nejlepší, co si můžete u Touaregu přát. Začněme dvoubarevným čalouněním pohodlných sedaček, které je z perforované kůže. Sedadla mají slušné boční vedení a dostatečně dlouhý sedák, takže cestování na dlouhou vzdálenost je bezproblémové. Široká dvoudílná loketní opěrka skrývá odkládací schránku, příjemné jsou i kůží potažené výplně dveří. Asi nepochybujete, že na zadních sedadlech si pasažéři užijí stejné pohodlí jako ti vpředu. Pohled na fotky odhalí nejen dostatek místa pro nohy a hlavu, ale také prolisy v zadní části sedadel v první řadě, což pomáhá zvětšit prostor pro kolena. Navíc můžete sedačky podélně posouvat a nastavit sklon jejich opěradel. Dodejme, že objem zavazadelníku je 697 litrů, tedy nadprůměrný.

VW Touareg (10)

Na designu palubní desky už trochu hlodal zub času, to je zřejmé, nicméně pořád je uspořádaná ergonomicky a ovládání je intuitivní. Když pomineme ovládání infotainmentu a klimatizace, kde se nic nezměnilo, zaměříme se na středový tunel, kde najdete dva kruhové voliče pro nastavení pohonu všech kol a výšky podvozku. To druhé je velmi jednoduché – točíte ve směru šipek a stoupáte či klesáte. V nastavení redukce či uzávěrky diferenciálu je systém stejný, ikonky jsou ale dost malé, takže se v extrémní situaci můžete snadno splést. Stejně miniaturní je váleček pro volbu jízdního režimu – i tady je ovládání za jízdy méně komfortní.

Jak se Touareg předvedl na silnici? Pod kapotou má třílitrový šestiválec, jiná možnost se v aktuálním ceníku ani nenabízí. Síla 262 koní dodává i takovému obrovi, který váží 2,2 tuny, svěží lehkost při akceleraci, i když dunící turbo vám připomíná, jaká masa se tu dává do pohybu. Jinak je ale zvuk motoru dokonale utlumen a do kabiny proniká minimálně. Silný zátah od nízkých otáček je plynulý, řazení osmistupňového automatu hladké, vyladění tohoto motoru je skoro dokonalé. Z nuly na stovku s ním Touareg akceleruje za 7,3 sekundy a dosáhne rychlosti až 225 km/h. V tabulkách najdete uvedenou kombinovanou spotřebu 6,6 l/100 km, naše spotřeba během testu byla 11,4 l/100 km. Jak se ale můžete přesvědčit na fotografii palubního počítače, test se odehrával v nejchladnějším období roku, což mělo také svůj vliv.

Co se bude dít v terénu? Pohon všech kol je standardem u všech modelů, pro terénní jízdu máte k dispozici režim, který ovládá nastavení jízdních vlastností, řazení a asistenci pro sjíždění svahů. My jsme vyzkoušeli i Terrain Tech, který zahrnuje také uzávěrku diferenciálu na zadní nápravě, pomocí otočného voliče si pak můžete zvolit i další parametry nastavení. Dobrou průchodnost terénem posiluje karoserie s krátkými převisy a nájezdovými úhly 24 a 25 stupňů, světlou výškou 220 mm (se vzduchovým odpružením ji zvýšíte až na 300 mm) a rovněž asistence off-road režimu, který zobrazuje úhly náklonu karoserie. Dokáže šplhat do kopců strmých až 45 stupňů, boky se udrží v náklonu až do 35 stupňů. Přitom vám řízení poskytne odpovídající odezvu, takže zážitek za volantem Touaregu může být i hodně zábavný a klidně i adrenalinový, pokud máte chuť. Uvidíme, zda si i v příští generaci tento model podrží vlastnosti, které z něj činí nejen SUV, ale také hodně schopný off-road.

Vzhledem k rozměrům auta určitě přijde ke slovu systém pro monitorování okolí vozu, který pracuje s obrazem ze čtyř kamer a na displeji vám skládá informaci o tom, co se nachází kolem celého obvodu auta. Tempomat zase dokáže udržovat vzdálenost, a to až do rychlosti 250 km/h. Couvací kameru také rozhodně využijete.

S příplatky měl vůz na cenovce výsledných něco málo přes 2 miliony Kč. Mezi nejdražší položky pak patřila 20 palcová kola nebo výbava v kůži Nappa Cool.

Testovaný model:

VW Touareg Masaj

motor:  vznětový šestiválec 2967 cm3

celkový výkon: 193 kW/262 k při 3800 – 4400 ot./min.

točivý moment:  580 Nm při 1750 – 2500 ot./min.

rozměry:  délka 4801 mm, šířka 1940 mm, výška 1709 mm

rozvor náprav: 2893 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru