Ford Edge Vignale – V americkém stylu – test

Ford Edge se nám Evropanům ukázal až v druhé generaci, do prodeje se dostal teprve na začátku  roku 2016. I to byl nejspíš důvod velkého zájmu, jehož se nám během redakčního testu dostávalo vrchovatě na dálnici i ve městě. Druhou příčinou pak byla bezpochyby výbava Vignale, tedy nejvyšší, luxusní provedení, v němž Edge dostává nejen mimořádně komfortní interiér, ale zvenku také řadu chromovaných ozdob.

Ford Edge nová_1

Na design tohoto modelu nejsou čeští motoristé ještě příliš zvyklí, a tak často zaznamenáte otázky po jeho původu. Je to pravý Američan, byť modifikovaný pro evropské trhy, takže má pod kapotou dvoulitrový dieselový čtyřválec, ve verzi Vignale se pak jedná o jeho výkonnější variantu Bi-Turbo. Výsledkem je 210 koní, které jsou pro tohoto bezmála dvoutunového obra opravdu zapotřebí. Po pravdě řečeno jsme ale na dálnici měli i bez výraznější snahy o razantní jízdu takřka permanentně k dispozici volný levý pruh. Už dlouho jsme neměli v testu vůz, který by na silnici budil takový respekt.

Svou zásluhu na tom má mohutná mřížka chladiče lemovaná širokou chromovanou lištou. Úzké světlomety na ni přímo navazují a zasahují až do boků, takže příď působí hodně rozložitě. Robustní je rovněž velký otvor pro nasávání vzduchu v předním nárazníku, u Vignale opět zdůrazněný ještě chromovaným rámečkem. U testovaného exempláře navíc přibyly i příplatkové lesklé kryty zpětných zrcátek, takže není divu, že se o místo na silnici nemusíte s nikým přetahovat.

Ford Edge (4)

Pohled na záď je také impozantní – světelná lišta se táhne po celé šířce od jednoho světlometu k druhému a pokračuje až do boků. Další světelná linie je na horním okraji nárazníku, lemovaná lesklou lištou, parádní jsou široké čtverhranné koncovky výfuků a siluetu dobře uzavírá výrazný střešní spoiler. Proporce vozu jsou rozvržené tak, že nemáte dojem nějak příliš přerostlého auta, jeho robustnost si uvědomíte až při pohledu přes jeho rozlehlou kapotu nebo ve srovnání s ostatními auty v běžném provozu.

Interiér je díky výbavě Vignale mimořádně komfortní a příjemný. Ve standardu jsou kožená sedadla s prošíváním do vzoru pláství, jejichž sportovní provedení vám dopřeje slušné boční vedení na opěradlech. Přesto zůstávají pohodlná pro delší cestování, které je ostatně doménou tohoto modelu.

Ford Edge (9)

Řidič má před sebou moderní přístrojový štít, který je uložen v kapličce obšité kůží. Jsou dobře čitelné i za plného slunce, což už se tak samozřejmě nedá říct o displeji infotainmentu, který je umístěn v horní části středového panelu, a je z obou stran orámován výdechy klimatizace. Právě uspořádání středového panelu vám dá jasně najevo, že Edge k nám přijel ze zámoří. Uspořádání tlačítek je dost nezvyklé, byť logické a rychle si na ně zvyknete. Dotykové ovládání displeje ale nemá vždy adekvátně rychlou odezvu. Pro pohodlí při cestování přispívají vyhřívané nebo odvětrávané sedačky, ovládání najdete na horizontálně uspořádaných tlačítkových spínačích pod robustním kruhovým ovladačem hlasitosti audiosystému.

Vzhledem k vnějším rozměrům a délce rozvoru vás nepřekvapí, že v druhé řadě sedadel je místa víc než dost a také na zavazadelník zbylo velkorysých 602 litrů, které můžete po sklopení zadních sedaček zvětšit až na 1847.

Pro Edge Vignale je vyhrazena výkonnější verze dvoulitrového turbodieselu, o němž už jsme si řekli, že má slušných 210 koní. Je spojen s automatickou šestistupňovou převodovkou PowerShift, parametry zrychlení z nuly na stovku za 9,4 sekundy a maximálka 211 km/h pak zcela odpovídají velikosti a hmotnosti vozu. Ačkoliv se od něj nedá čekat bleskový start, při potřebě akcelerace zabírá dost ochotně a nepociťujete nedostatek výkonu. Kombinovanou spotřebu uvádí výrobce 5,8 l/100 km, nám se během redakčního testu podařilo jezdit kolem osmi litrů, přičemž režim Sport nebo dynamická dálniční jízda vyžadují mezi 8,5 a 9,5 l/100 km.

Výbornou ovladatelnost zajišťuje nové adaptivní řízení, a tak i když zpočátku k autu přistupujete s velkým respektem, časem se s rozlehlou karoserií sžijete do té míry, že vám manévrování nečiní větší potíže než s průměrně velkým osobákem. Cestující jistě potěší komfortně naladěný podvozek, který se nenechá vyvést z míry ani na polní cestě, kam jsme se s Edgem rovněž v rámci testu nejednou podívali. Pochvalu si zaslouží i dobré odhlučnění kabiny, motor sem téměř neslyšíte a aerodynamický hluk při dálniční jízdě zůstává také dobře utlumen. Do sportovní jízdy se auto moc nehrne, což je vzhledem k jeho rozměrům a hmotnosti pochopitelné, přesto je třeba zmínit, že náklony v zatáčkách jsou minimální a oblouk opisuje poměrně přesně. Volitelný sportovní režim ovšem velkou změnu jízdních vlastností nepřináší.

Edge je čistokrevné SUV, u nějž není možno volit jinou možnost než pohon všech kol. Točivý moment rozděluje řídící jednotka, která vyhodnocuje údaje z mnoha senzorů a v případě potřeby dokáže přenést výkon motoru na obě nápravy v poměru 50:50. Na pomoc řidiči jsou tu bezpečnostní asistenty, v případě Vignale je to již v základu systém pro prevenci srážky s chodcem, který funguje až do rychlosti 80 km/h, inteligentní asistence při jízdě v pruhu a tempomat s přizpůsobením rychlosti provozu nebo hlídání mrtvého úhlu. V testovaném voze byl rovněž aktivní parkovací asistent a již brzy povinné nouzové asistenční tlačítko.

Zvýhodněný ceník modelu Edge nabídne tento model již za cenu 959 900 Kč, přičemž testovaná výbava Vignale stála v době testu 1 309 900 korun. Ta je ovšem natolik bohatá, že další příplatky jsou minimální.

Testovaný model:

Ford Edge Vignale

motor:  vznětový čtyřválec 1997 cm3

celkový výkon: 154 kW/210 k při 3600 ot./min.

točivý moment:  450 Nm při 2000 – 2500 ot./min.

rozměry:  délka 4808 mm, šířka 1928 mm, výška 1692 mm

rozvor náprav: 2848 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru