VW Amarok 3.0 TDI 4MOTION – Výjimečných šest válců – test

Terénní pick-up Amarok má již déle než rok pod kapotou třílitrový šestiválec, který je také jedinou pohonnou jednotkou, která je na trhu k dispozici. Můžete si vybrat ze dvou výkonových verzí – 150 a 165 kW. My jsme měli v testu tu silnější.

VW Amarok (2)

Pracovní auto do terénu, to je primární funkce vozů typu Amarok. Pick-up, na který naložíte pár balíků slámy, nějakou tu ovci či strom. Vyjíždějí s ním elektrikáři nahazovat spadlé dráty a hasiči rozvinovat norné stěny. Jižní Amerika, kde má Amarok skoro druhý domov, poskytuje pro takového pracanta pořád dostatek příležitostí, ale co s ním uprostřed civilizace, kde nezalidněnou samotu aby pohledal?

Odpověď je překvapivě jednoduchá – když se někomu líbí, koupí si ho třeba i do Prahy a parkuje na sídlišti mezi paneláky. Chromové doplňky udělají z Amaroka sportovního šviháka a třílitrový šestiválec zase auto schopné slušné akcelerace, s nímž můžete svištět po dálnici a vesele míjet auta v pravém pruhu. Mimochodem, šestiválec nabízí jako jediný v tomto segmentu…

Co se týče designu je testovaný model specialitkou pro evropský trh – zvláštní edice Aventura, s níž Amarok dostává nový rám za kabinou, který je lakován v barvě karoserie a opticky tak kabinu prodlouží a částečně i zastřeší kus ložné plochy. Nepřehlédnete ani mohutné stříbřité trubkové rámy, kola jsou v této edici vyvedena v atraktivním paprskovitém designu a dvacetipalcové velikosti. Součástí je i kombinace dálkových bi-xenonů a LED diod pro denní svícení, atraktivní jsou zase osvětlené prahy.

VW Amarok (8)

V kabině poznáte omlazený model hlavně podle nové přístrojové desky, které uprostřed dominuje displej infotainmentu s velkými svislými výdechy klimatizace po stranách. Středový tunel je hodně široký, takže se řidič necítí v obrovské kabině „utopený“ a docela příjemně a pohodlně se tu cestuje ve stylu běžného osobáku. V kapličce přístrojů jsou ukazatele v běžném uspořádání, tedy dva kruhové ciferníky plus obdélníkový infodisplej uprostřed, což je klasika sice designově nevzrušivá, zato maximálně funkční a dobře přehledná.

V nových ergonomických sedadlech najdete polohu bez problémů, jsou elektricky nastavitelná podélně i výškově a to v dost velkém rozsahu. Potěší i výsuvný sedák, zřetelné boční vedení a kvalitní kůže použitá na čalounění. Lavice v druhé řadě má tři jasně oddělená místa, místa pro hlavu i kolena je nadbytek. Cestování jako v osobním autě, tedy heslo, jímž se současné pick-upy propagují, je tady naplněno bezezbytku.

Jiné je to v případě pohonného ústrojí. Alespoň tedy u testovaného vozu. Na výběr totiž u Amaroku máte buď klasický pohon zadních kol nebo jeden ze dvou typů pohon 4MOTION. Pokud zvolíte manuální převodovku (bude v nabídce dostupná později, prozatím jsou v ceníku jen osmistupňové automaty), pak jsou standardně poháněna zadní kola a přední náprava je připojitelná. V případě řazení automatem, jako tomu bylo u nás, máte k dispozici trvale pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen. V tom jsou osobní vozy u značky VW jiné – využívají zpravidla pohon předních kol a připojení zadní nápravy automaticky obstarává systém Haldex.

VW Amarok (10)

Konečně jsme se dostali k třílitrovému turbodieselu, který je vlastně tou největší novinkou. Šestiválec obvykle dokáže pohladit ucho kultivovaným zvukem, což od čtyřválce, zvlášť u tak těžkého a velkého auta nemůžete čekat ani náhodou. Tady je ale motor o trochu hlučnější, než byste čekali, což může a nemusí být způsobeno teplotou pod bodem mrazu, v níž jsme Amaroka proháněli. Akcelerace je impozantní, zvlášť když se dává pohybu taková obrovská masa. Turbo při tom mohutně duní, motor ale zabírá snadno a lehce, limit necítíte ani za běžnou dálniční rychlostí. Za vše mluví i zrychlení z nuly za stovku za pouhých 8 sekund. Jistě, spotřeba při takové jízdě stoupá nad deset litrů, na konci testu jsme ale z palubního počítače odečetli slušných 9,8 l/100 km, přičemž v tabulkách najdete průměrnou hodnotu při kombinovaném provozu 7,8 l/100 km. Řazení převodovky nelze nic vytknout, při běžné silniční jízdě je změna stupňů hladká a bez prodlevy. Komu se to nelíbí a chce řadit podle svého gusta, může volit příplatková pádla, která máme v edici Aventura jako standard, nicméně je využijeme pouze pro testovací účely. I při potřebě masivní akcelerace u předjíždění reaguje motor rychle a svižně, automat jej nijak nebrzdí v rozletu.

Hodnotit jízdní vlastnosti v zatáčkách u náklaďáků je tak trochu zbytečnost, hora plechu a délka auta vás tak jako tak přinutí jet opatrněji než se sportovním sedanem a navíc o tom tahle auta nejsou. To si spíš připomeňme, že na ložnou plochu se vejde 2,52 m2 nákladu délky až 1555 mm a šířky 1222 mm (mezi zadními koly), resp. 1620 mm v zadní části. Amarok se probrodí potokem hlubokým půl metru, přední nájezdový úhel je 29,5 a zadní 18 stupňů. Uveze přívěs hmotnosti až 3,5 tuny a sám může mít naloženo cca 900 kg podle konkrétního modelu.

Základní cena VW Amarok je zhruba jeden milion korun, edice Aventura s motorem o výkonu 224 koní s příplatky pak měla cenovku 1 433 864 korun.

Testovaný model:

VW Amarok 3.0 TDI 4MOTION

motor:  vznětový šestiválec 2967 cm3

celkový výkon: 165 kW/224 k při 3000 – 4500 ot./min.

točivý moment:  550 Nm při 1400 – 2750 ot./min.

rozměry:  délka 5254 mm, šířka 1954 mm, výška 1834 mm

rozvor náprav: 3097 mm

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru