BMW 340i M-Performance – trojka na jedničku – test

Občas se lze setkat s názorem, že automobilka BMW v posledních letech už nenabízí skutečně „řidičská“ auta (kromě drahých speciálů sportovní divize „M“). Po testu sedanu 340i s manuální převodovkou a s pohonem zadních kol vás můžeme ubezpečit, že tomu tak není.

P1070536

BMW řady 3 se již od představení první generace v roce 1975 stalo synonymem radosti z jízdy. Dosud spatřilo světlo světa šest generací tohoto vozu, který za více než čtyři desetiletí prošel velkým vývojem. Za tu dobu trojkové BMW výrazně zmohutnělo (jako ostatně všechny po mnoho generací vyráběné modely), přineslo obrovské množství inovací a také mnohonásobně rozšířilo paletu nabízených karosářských verzí i pohonných jednotek.

Současná šestá generace s interním označením F30 se prodává od roku 2012. I v tomto případě zůstává největší klasikou sedan s pohonem zadních kol, osazený benzinovým řadovým šestiválcem a šestistupňovým manuálem. Jistě, velká většina v současnosti v Evropě prodávaných trojek je poháněna naftovým čtyřválcem s automatem a taky čtyřkolek se prodává požehnaně, stejně jako kombíků. Stále si ale toto auto lze pořídit i ve zcela tradiční konfiguraci a právě takový vůz jsme dostali k testování. A aby to bylo ještě lepší, byl tento exemplář (kromě řady jiných prvků příplatkové výbavy) vyšperkován i sadou emkových sportovních doplňků, zahrnující zvýšený výkon řadového třílitrového šestiválce z 240 na 265 kW (točivý moment narostl o 50 Nm na 500 Nm), přitvrzený sportovní podvozek doplněný o samosvorný diferenciál, posílené brzdy a také laděný tovární výfuk s nastavitelným zvukem.

Základní proporce si tento sportovní sedan udržuje bez zásadních změn již od své třetí generace, uvedené v roce 1990. I po předloňském faceliftu se stále můžeme kochat dlouhou přídí, vzad posunutou kabinou a silně skloněným čelním i zadním oknem. A samozřejmě nesmí chybět tzv. Hoffmeisterův oblouk na rámu okna zadních dveří. Kromě emkového paketu budil pozornost kolemjdoucích i speciální příplatkový lak s tyrkysovým odstínem, doplněný o polepy na čelním a zadním okně. Sportovní atmosféra panovala i v černě laděném interiéru, kde zaujala sportovní sedadla s výrazným bočním vedením těla či volant se silným věncem. Pochvalu určitě zasluhuje i poloha řidiče vůči volantu a dosud nepřekonané uživatelské rozhraní i-Drive. Stěžovat si nemohou ani vysocí cestující na zadních sedadlech, mají totiž u nejnovější generace trojky velmi slušný prostor pro kolena i hlavu. Vadit může pouze nedostatek místa pro chodidla, pokud jsou přední sedačky maximálně sníženy. Také zavazadlový prostor o objemu 480 l bez problémů vyhoví i nárokům běžné rodiny.

P1070522

To hlavní ale tento modrý dravec samozřejmě servíruje až za jízdy. Při pomalé jízdě se hlavně na často nerovných vozovkách českých měst posádka poněkud natřásá, ale jakmile nasadíte svižnější tempo, podvozek se uklidní, tlumiče začnou optimálně pracovat a řidič zažívá lavinu euforických zážitků. Je přitom jen na něm, jaký styl zvolí – zatáčky může prolétat až nesmyslně vysokými rychlostmi s chirurgickou přesností a za využití velkého gripu širokých sportovních pneumatik a samosvorného diferenciálu, nebo deaktivovat stabilizační systém, pořádně šlapat na plyn a užívat si táhlých driftů. To druhé ovšem vyžaduje odpovídající řidičské zkušenosti, nebo ještě lépe návštěvu uzavřeného okruhu. Třílitrový přeplňovaný šestiválec přitom bude řidiči vynikajícím způsobem sekundovat, protože prodleva nástupu plnicího tlaku turbodmychadla je potlačena na absolutní minimum a auto disponuje mohutnými výkonovými rezervami, že je v běžném provozu ani nelze plně využít. Mimořádně si lze užít i práci se třemi pedály a řazení šestistupňové manuální převodovky, tedy ovládacích prvků, které u většiny současných BMW bohužel scházejí. A aby byl zážitek ze sportovní jízdy opravdu dokonalý, stačí přepnout tlačítko jízdních režimů do pozice sport a ve speciálním emkovém výfuku se otevře klapka, která vyřadí z funkce jeho koncový tlumič. Vůz se pak rozezní působivou symfonií sytých tónů…

Základní provedení sedanu 340i stojí 1 302 600 Kč, ovšem záplava nadstandardní výbavy jeho cenu zvedla až na 1 895 113 Kč. Hodnoty spotřeby paliva se pohybují dle jízdního stylu od 8 až po 15 l/100 km. Každopádně ale potěší, že uvedené částky obsahují i standardní servis po dobu 5 let nebo ujetí 100 000 km.

Testovaný model

motor: zážehový přeplňovaný šestiválec 2998 cm3

výkon: 265 kW při 5500-6500 ot./min

točivý moment: 500 Nm při 1520-4800 ot./min

vnější rozměry: 4624 x 1811 x 1429 mm

rozvor: 2810 mm

nejvyšší rychlost: 250 km/h

zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,2 s

normovaná kombinovaná spotřeba paliva: 7,4-7,7  l/100 km

 

– Roman Poláček –



Facebook

Nejčtenější

Nahoru