BMW i3 – Elektromobil v zimě – test

BMW i3 je čistokrevný elektromobil, v němž automobilka využívá svou převratnou technologii uhlíkových kompozitů. V Česku je lídrem jinak dost vlažného elektromobilního trhu a využívá celou řadu rafinovaných řešení, která z něj dělají uživatelsky příjemné auto. Pořád je tu ale otázka dojezdu a nabíjení akumulátorů. Podívali jsme se na verzi, která má rozšířenou kapacitu baterií.

SONY DSC

Elektrický bavorák je v prodeji od konce roku 2013 a jeho skóre je obdivuhodné – v Německu je „i“ trojka každý čtvrtý elektromobil. Vzhledem se ostatním BMW příliš nepodobá, využívá ale řadu designových odkazů ke konvenčním modelům značky. Především jsou to ledvinkovité tvary na přídi a křivky předních i zadních světlometů. Jinak je ale i3 dokonale futuristické, jak se na správný automobil pro třetí tisíciletí sluší.

Ani v interiéru nejste na pochybách, že toto je auto budoucnosti. Především je to díky dveřím, které se otevírají do boků tak, že po jejich otevření vidíte velký vnitřní prostor bez rozdělení sloupkem uprostřed. Tady se nedělají s pohodlím cestujících žádné kompromisy. Přední sedačky jsou anatomicky tvarované, s integrovanými hlavovými opěrkami, zadní lavice poskytuje rovněž dostatek prostoru a díky vysoké stavbě karoserie sedí pasažéři bez problémů ve vzpřímené pozici. Méně pohodlný je jen speciální způsob otevírání druhých dveří, k čemuž slouží přímo na nich umístěný vnitřní úchyt. Díky tomu je například problém otevřít dveře, pokud je cestující na předním sedadle připoutaný.

SONY DSC

Přístrojová deska připomíná BMW jen vzdáleně díky některým ovladačům, ale zcela odlišně je řešen displej před řidičem, kde se nezobrazují žádné virtuální přístroje, ale přímo požadované údaje podobným způsobem, jako kdybyste se dívali na head-up displej. Řadička automatické převodovky je umístěna vpravo pod volantem. Z klasického BMW pak pochází otočný volič pro ovládání infotainmentu, ten je včetně tlačítek kolem shodný jako u jiného iDrive systému v konvenčním autě.

Jízdní vlastnosti odpovídají naprosto přesně účelu, pro který je auto určeno. Městský vůz, s nímž jezdíte spíše rozvážněji. Když najdete odpovídající způsob, jak dávkovat plyn a brzdnou sílu, bude jízda docela hladká, a když potřebujete akcelerovat, dostanete překvapivě velkou odezvu. Zatáčky budete projíždět opatrně a na sněhu si dáte pozor, protože zadní kola ujíždějí docela zřetelně. Zkusili jsme i jízdu na dálnici, kde jsme raději zůstali u rychlostí maximálně do 100 km/h (nejvyšší rychlost je 150 km/h), protože v mrazu ubývaly dílky dojezdu téměř před očima. Při přesouvání na kratší vzdálenosti ale i3 poslouží výborně a při normální okolní teplotě nebudete trpět ani klesajícím dojezdem.

Tím se dostáváme k údajům o spotřebě. Podle oficiálních údajů je dojezd při plném nabití 200 km, při příznivém počasí pak dokonce až 300 km. Při převzetí nabitého vozu se nám ukazovala hodnota 199 km. Ta se ale snižovala dost rychle, protože při topení zapnutém na 21 stupňů, hrajícím rádiu a s puštěným displejem kvůli navigaci energie z akumulátoru opravdu mizela bleskově. To nás přinutilo hledat nabíjecí stojany dřív, než jsme čekali. V Praze je situace s nabíjecími stanicemi celkem dobrá. Dokonce jich je dost třeba i v obchodních centrech, takže si můžete během nakupování auto v klidu dobít. Lépe řečeno, mohli byste, pokud by si bezohlední řidiči v klidu před stojany nezaparkovali své auto s konvenčním motorem. To bylo docela běžné, asi pořád ještě lidé nepředpokládají, že nějaký elektromobil k nabíječce přijede. Nebo je také potíž v tom, že stojan má jen jeden zdroj nabíjení a tam už je nějaké auto zapojeno. Takže musíte počkat, ale nevíte, jak dlouho, takže to spíš vzdáte. Musíte také počítat s tím, že v mrazu trvá nabíjení déle, než je udávaných 40 minut v rychlonabíječce. V domácenské zásuvce se pak udává doba nabíjení 7,5 hodiny.

Cena BMW i3 začíná lehce pod milionem korun. I když to není cena nízká, model se prodává velmi dobře, zvlášť když je v některých zemích prodej spojen s daňovými nebo jinými úlevami. Pozitivem tohoto elektromobilu je ale také fakt, že se nemusíte výměnou za ekologicky čistou jízdu vzdát určité míry komfortu, na který jste byli dosud zvyklí.

Technologické unikáty BMW i3

  • Nosná struktura vozu je vyrobena z uhlíkových kompozitů
  • Architektura Life Drive umožňuje snížit hmotnost o 300 kg
  • V exteriéru je použit termoplast zesílený skelnými vlákny, který odolává nárazu do 6 km/h
  • Má výrazně menší počet pohyblivých součástek než konvenční vůz
  • Akumulátor je rozdělen do 8 segmentů, které lze v případě poškození vyměňovat jednotlivě
  • V každém autě je nejméně 27 zrecyklovaných PET lahví
  • Materiál na dveřích a přístrojové desce je vyroben ze 70 % z bombajského konopí a z 30 % z PET lahví
  • Kůže je ekologicky barvená listy olivovníku
  • Interiérové lišty jsou vyrobeny z rychle rostoucího eukalyptového dřeva
  • 95 % vozu lze recyklovat

 

Testovaný model:BMW i3

motor: elektromotor

výkon: 125 kW

točivý moment:  250 Nm

rozměry:  délka 3999 mm, šířka 1775 mm, výška 1576 mm

rozvor náprav: 2570 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru