Označení Clubman, který v případě Mini v podstatě znamená hlavně do stran otevírané křídlové dveře, jsme během redakčního testu mohli klidně nahradit stylovým „Snowman“. I toto Mini se už totiž dočkalo pohonu všech kol, a tak nám nic nebránilo vyjet s ním na zasněžené okresky.
Dávno pryč jsou doby, kdy Mini bylo opravdu mini. Všichni už vědí, že dnešní portfolio značky zahrnuje jak malé třídveřové vozy, tak pětidveřová auta kompaktní velikosti s pohonem všech kol či v outdoorovém provedení. Právě pohon všech kol je loňskou novinkou pro model Clubman, který jsme už dříve testovali v benzínové verzi. Nyní se do redakce dostala dieselová varianta.
Zvenku má pořád extravagantní kabát, který je ještě nápadnější díky černým pruhům na kapotě vyvedené v ostře červeném laku. Mini je dnes především otázkou stylu a prestiže, ale je třeba přiznat, že když na vás po otevření garáže po ránu juknou naivní dětská kukadla kulatých světlometů, neubráníte se úsměvu a obvykle se vám i o něco zlepší nálada. Pohled na rozměry tohoto modelu a dvojici dveří vás nicméně přesvědčí, že ohledně pohodlí a praktického využití nemusíte dělat kompromisy.
Auto je dostatečně dlouhé a má i slušný rozvor na to, aby se cestující uvnitř cítili dobře. Profil sice trochu utrpěl protažením karoserie a umístěním druhých dveří, zato ale máte možnost cestovat docela pohodlně i ve čtyřech. Příď je zvýrazněna černou mřížkou s červeným logem „S“ a černými doplňky ve spodní části nárazníku, stylovost posílí černá střecha, pověsti ikony dostojí zadní dveře a celé to zakončují koncovky výfuku po obou stranách, naznačující výkonnou pohonnou jednotku.
V interiéru čeká známý design, byť v docela velkorysém pojetí. Sedadla mají nejen výrazné boční vedení, ale také výsuvný sedák a jsou dostatečně pohodlná i na delší cesty. Místo v druhé řadě odpovídá délce vozu – není to žádný rodinný kombík, dvojice dospělých tu ale může sedět bez problémů. Palubní deska zůstává věrná tradicím – uprostřed je velký kulatý rámeček, v němž je umístěn displej infotainmentu, který se ovládá otočným ovladačem na středové konzole. Ani před řidičem nečekejte žádné změny – výrazný kruhový tachometr má uvnitř malý infodisplej a vlevo je lemován otáčkoměrem. Uspořádání dalších ovladačů má stále osobitý styl typický pro mini. Nováček si na něj musí chvíli zvykat, poté ale nečiní zvláštní potíže, snad s výjimkou vnitřních klik dveří v kruhových rámečcích, které nejsou vždy správně „při ruce“. Zavazadelník objemu 360 litrů je celkem odpovídající rozměrům a třídě vozu, pohled dovnitř odhalí pravidelný prostor bez výstupků, kam naložíte zavazadla docela pohodlně, navíc nepřekáží ani dveře, které otevřete ve velkém úhlu podle potřeby.
Otazníky vyvolává agregát pod kapotou – přece jen diesel není u mini zrovna obvyklý. Dvoulitrový čtyřválec ale dobře známe z modelů BMW, a tak čekáme, co s ním udělá spojení s osmistupňovou převodovkou Steptronic a pohonem všech kol ALL4. Výsledek je potěšující: koní je dost a dost, zátah odpovídající, zvuk motoru je okořeněn sound systémem, takže pokud milujete motokárový projev benzínových miníků, nebudete zklamáni. Navíc máte možnost volit režim jízdy – pozor! ovládá se otočným prstencem kolem řadicí páky, přičemž Sport zlepší reakce na plynový pedál, zrychlí řazení a přiostří výstup soundsystému.
Naladění podvozku představuje zajímavý kompromis mezi tuhostí potřebnou pro ostrý průjezd zatáčkami a komfortem nutným pro běžné cestování. Pohon všech kol, který zajišťuje elektronická vícelamelová spojka u zadního (mini je běžně předokolka) diferenciálu, je u Clubmanu novinkou, v zimním období ale velice příjemnou. Tam, kde by jinak běžné mini ztrácelo na sněhu či ledovce přilnavost, nechá vás čtyřkolka v klidu, vyhrabe vás i ze sněhu a mokrý asfalt ji absolutně nerozhází. Spotřebu jsme během testu drželi kolem sedmi litrů, přestože teploměr byl celý den pod nulou, takže topení i vyhřívání sedadel pracovalo na plné obrátky. V kombinovaném provozu pak uvádí katalog průměrnou spotřebu 4,8 l/100 km.
Kombinace větší karoserie, výkonného dieselu a pohonu všech kol cílí jednoznačně na zákazníky, kteří berou mini především jako projev životního stylu. Nechtějí se s autem prát v zatáčkách a jezdit bokem, přitom ale nehodlají delší trasy absolvovat na dálnici v pravém pruhu. Dostanou k tomu také komfortně vybavené a prakticky využitelné auto, které začíná s cenou zhruba na 860 tisíci Kč. Pokud vám na spotřebě tolik nezáleží a zůstanete raději u benzínu, pak za model s pohonem všech kol a motorem o výkonu 192 koní zaplatíte v základu 760 tisíc korun. Spotřeba ale bude alespoň podle papírových údajů tak o dva litry vyšší.
Testovaný model:
Mini Cooper SD Clubman ALL4
motor: vznětový čtyřválec 1995 cm3
celkový výkon: 140 kW/190 k při 4000 ot./min.
točivý moment: 400 Nm při 1750 – 2500 ot./min.
rozměry: délka 4253 mm, šířka 1800 mm, výška 1441 mm
rozvor náprav: 2670 mm