Mini Cooper SD Clubman ALL4 – Stylově do sněhu – test

Označení Clubman, který v případě Mini v podstatě znamená hlavně do stran otevírané křídlové dveře, jsme během redakčního testu mohli klidně nahradit stylovým „Snowman“. I toto Mini se už totiž dočkalo pohonu všech kol, a tak nám nic nebránilo vyjet s ním na zasněžené okresky.

Mini Clubman (2) velká

Dávno pryč jsou doby, kdy Mini bylo opravdu mini. Všichni už vědí, že dnešní portfolio značky zahrnuje jak malé třídveřové vozy, tak pětidveřová auta kompaktní velikosti s pohonem všech kol či v outdoorovém provedení. Právě pohon všech kol je loňskou novinkou pro model Clubman, který jsme už dříve testovali v benzínové verzi. Nyní se do redakce dostala dieselová varianta.

Zvenku má pořád extravagantní kabát, který je ještě nápadnější díky černým pruhům na kapotě vyvedené v ostře červeném laku. Mini je dnes především otázkou stylu a prestiže, ale je třeba přiznat, že když na vás po otevření garáže po ránu juknou naivní dětská kukadla kulatých světlometů, neubráníte se úsměvu a obvykle se vám i o něco zlepší nálada. Pohled na rozměry tohoto modelu a dvojici dveří vás nicméně přesvědčí, že ohledně pohodlí a praktického využití nemusíte dělat kompromisy.

Auto je dostatečně dlouhé a má i slušný rozvor na to, aby se cestující uvnitř cítili dobře. Profil sice trochu utrpěl protažením karoserie a umístěním druhých dveří, zato ale máte možnost cestovat docela pohodlně i ve čtyřech. Příď je zvýrazněna černou mřížkou s červeným logem „S“ a černými doplňky ve spodní části nárazníku, stylovost posílí černá střecha, pověsti ikony dostojí zadní dveře a celé to zakončují koncovky výfuku po obou stranách, naznačující výkonnou pohonnou jednotku.

Mini Clubman (9)

V interiéru čeká známý design, byť v docela velkorysém pojetí. Sedadla mají nejen výrazné boční vedení, ale také výsuvný sedák a jsou dostatečně pohodlná i na delší cesty. Místo v druhé řadě odpovídá délce vozu – není to žádný rodinný kombík, dvojice dospělých tu ale může sedět bez problémů. Palubní deska zůstává věrná tradicím – uprostřed je velký kulatý rámeček, v němž je umístěn displej infotainmentu, který se ovládá otočným ovladačem na středové konzole. Ani před řidičem nečekejte žádné změny – výrazný kruhový tachometr má uvnitř malý infodisplej a vlevo je lemován otáčkoměrem. Uspořádání dalších ovladačů má stále osobitý styl typický pro mini. Nováček si na něj musí chvíli zvykat, poté ale nečiní zvláštní potíže, snad s výjimkou vnitřních klik dveří v kruhových rámečcích, které nejsou vždy správně „při ruce“. Zavazadelník objemu 360 litrů je celkem odpovídající rozměrům a třídě vozu, pohled dovnitř odhalí pravidelný prostor bez výstupků, kam naložíte zavazadla docela pohodlně, navíc nepřekáží ani dveře, které otevřete ve velkém úhlu podle potřeby.

Otazníky vyvolává agregát pod kapotou – přece jen diesel není u mini zrovna obvyklý. Dvoulitrový čtyřválec ale dobře známe z modelů BMW, a tak čekáme, co s ním udělá spojení s osmistupňovou převodovkou Steptronic a pohonem všech kol ALL4. Výsledek je potěšující: koní je dost a dost, zátah odpovídající, zvuk motoru je okořeněn sound systémem, takže pokud milujete motokárový projev benzínových miníků, nebudete zklamáni. Navíc máte možnost volit režim jízdy – pozor! ovládá se otočným prstencem kolem řadicí páky, přičemž Sport zlepší reakce na plynový pedál, zrychlí řazení a přiostří výstup soundsystému.

Naladění podvozku představuje zajímavý kompromis mezi tuhostí potřebnou pro ostrý průjezd zatáčkami a komfortem nutným pro běžné cestování. Pohon všech kol, který zajišťuje elektronická vícelamelová spojka u zadního (mini je běžně předokolka) diferenciálu, je u Clubmanu novinkou, v zimním období ale velice příjemnou. Tam, kde by jinak běžné mini ztrácelo na sněhu či ledovce přilnavost, nechá vás čtyřkolka v klidu, vyhrabe vás i ze sněhu a mokrý asfalt ji absolutně nerozhází. Spotřebu jsme během testu drželi kolem sedmi litrů, přestože teploměr byl celý den pod nulou, takže topení i vyhřívání sedadel pracovalo na plné obrátky. V kombinovaném provozu pak uvádí katalog průměrnou spotřebu 4,8 l/100 km.

Kombinace větší karoserie, výkonného dieselu a pohonu všech kol cílí jednoznačně na zákazníky, kteří berou mini především jako projev životního stylu. Nechtějí se s autem prát v zatáčkách a jezdit bokem, přitom ale nehodlají delší trasy absolvovat na dálnici v pravém pruhu. Dostanou k tomu také komfortně vybavené a prakticky využitelné auto, které začíná s cenou zhruba na 860 tisíci Kč. Pokud vám na spotřebě tolik nezáleží a zůstanete raději u benzínu, pak za model s pohonem všech kol a motorem o výkonu 192 koní zaplatíte v základu 760 tisíc korun. Spotřeba ale bude alespoň podle papírových údajů tak o dva litry vyšší.

Testovaný model:

Mini Cooper SD Clubman ALL4

motor:  vznětový čtyřválec 1995 cm3

celkový výkon: 140 kW/190 k při 4000 ot./min.

točivý moment:  400 Nm při 1750 – 2500 ot./min.

rozměry:  délka 4253 mm, šířka 1800 mm, výška 1441 mm

rozvor náprav: 2670 mm

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru