Víte, co dělat s vozem při smyku?

Zimní období přináší situace, kdy jsme nuceni řídit i za nepříznivého počasí. Nebezpečí vzniku ledovky nehrozí jen při mínusových teplotách, ale vždy, setkají-li se srážky či vzdušná vlhkost s promrzlou silnicí. Během zhoršeného počasí, kdy musíme předpokládat snížené adhezní podmínky, by měli být řidiči velmi ostražití. Sníh či náledí potrápí začátečníka i řidiče profesionála.

vozidlo ve smyku 1

Uvedení vozidla do smyku na kluzké silnici je způsobeno špatně vyhodnocenou situací. „To je navíc často doplněno
špatnou nebo pozdní reakcí řidiče z důvodu malých zkušeností, z nepozornosti nebo díky špatné poloze řidiče.
Nastavení správné pozice a držení volantu oběma rukama v poloze „14:45“ ovlivňuje úspěšnost provedeného
manévru,“ říká Martin Bednář ze společnosti DEKRA. Řidiči by měli za nepříznivého počasí hlavně zpomalit,
dodržovat odstup a chovat se obezřetně, protože samotné zvládnutí smyku je někdy obtížné i za pomoci
elektronických stabilizačních prvků.

Pokud dojde ke smyku, rozhodně se nemusí jednat o fatální situaci. Při dodržení určitých zásad lze situaci zvládnout.
U všech druhů vozidel platí obecné pravidlo: pustit plyn a nebrzdit. Pokud vlastníte vozidlo s manuální převodovkou,
sešlápněte spojku. Sešlápnutím spojky se vyrovná přítlak obou náprav a vozidlo se stane stabilnějším. Práce
s volantem musí být citlivá, neprovádějte trhavé pohyby. Chcete-li dodržet zásady správného manévrování, je nutné
zohlednit rozdělení na smyk přední a zadní nápravy.

vozidlo ve smyku 2

Smyk přední nápravy neboli nedotáčivý smyk nastává častěji u vozidel s předním pohonem. Řidič cítí ztrátu adheze
prostřednictvím volantu, vozidlo vyjíždí ze své stopy mimo nastavený směr a dostatečně nezatáčí. „Po ubrání plynu
a sešlápnutí spojky je dobré mírnými pohyby na volantu korigovat směr. Vozidlo se během chvilky srovná, a pokud
byl manévr provedený správně a včas, vrátí se do požadovaného směru bez vyjetí mimo vozovku nebo jízdní pruh,“
radí Martin Bednář. Pokud řidič neubere plyn, zazmatkuje a na poslední chvíli trhne volantem do maximální míry
natočení, sníží přilnavost a situaci zhorší.

Smyk zadní nápravy neboli přetáčivý smyk nastává častěji u zadního pohonu. Řidič cítí ztrátu adheze pomocí
zádových a hýžďových receptorů, vozidlo se začne točit okolo své osy a dostává tzv. „hodiny“. „I zde nejlépe
zafunguje okamžité ubrání plynu a sešlápnutí spojky, zároveň musíte velmi pohotově natočit volant proti pohybu
vybočování zádi. V praxi to znamená, že pokud dostanete v levotočivé zatáčce smyk zadní nápravy, pohybujete
volantem doprava čili tzv. kontra,“ upřesňuje Martin Bednář. Pokud řidič zazmatkuje a začne brzdit, nebo dokonce
použije ruční brzdu, celou krizovou situaci umocní. Tento druh smyku je horší nejen pro jeho zvládnutí, ale i z důvodu horších následků. Proto je vhodnější mít pneumatiky s hlubším vzorkem ne na přední nápravě, ale na zadní.
Jakmile nastane skutečně velký, nekontrolovatelný smyk, se kterým si řidič neví rady, je ideální zastavit vozidlo na
co možná nejkratší dráze, tedy sešlápnout spojku včetně brzdy maximální silou pro vytvoření nejvyššího brzdného
účinku. I to je dobré natrénovat. Nejlepší je těmto momentům a dopravním nehodám předcházet, chybu však může
udělat každý. Začátečníkům i zkušeným řidičům prospívá trénink na kurzech bezpečné jízdy neboli škole smyku.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru