VW Beetle – pruhy frčí – test

Model Beetle prošel za léta své existence zajímavou genezí – nejdřív to byl lidový vůz pro masy a u nás byl známý jako Brouk. Po zlatých šedesátých a sedmdesátých letech přišel útlum a další vzkříšení následovalo na konci osmdesátých let pod názvem New Beetle. Současný Beetle existuje v této podobě od roku 2011 a k oživení prodeje přišel před časem malý facelift a uvedení speciálních edic.

Beetle oslovuje zákazníky, kteří touží po stylovosti a odlišení. K obojímu slouží individualizovaná výbava R-Line, v níž se představil testovaný exemplář. Jedná se o optické vylepšení, které upravuje hlavně přední partie – nárazník je takřka celý vyplněn mohutným otvorem s černou mřížkou, který slouží pro přívod vzduchu, podobně uloženy jsou i mlhovky a pozornosti neunikne ani lesklá lišta na spodním okraji nebo decentní černé orámování podběhů kol. K tomu přidejte individualizační černé pruhy na kapotě i střeše, plus černé dekory dole na dveřích a výrazný černo bílý střešní spoiler vzadu pod zatmaveným oknem. Výsledek je nápadný, stylový a hravý.

Hrátky s barevnými kombinacemi vás čekají i uvnitř – sedadla jsou vyvedena v černé s bílými díly, sympatické je výraznější boční vedení a snadno nastavitelná poloha. Palubní deska je celá v leskle černém obložení. Středový panel s velkým displejem infotainmentu a běžnými ovladači klimatizace je ozvláštněn trojicí přístrojů umístěných úplně nahoře. Jedná se o ukazatele plnicího tlaku, teploty oleje a stopky. Před řidičem se rovněž naskytne pohled originální a neotřelý. Přístroje v kapličce jsou tři, jeden velký ciferník tachometru s integrovaným infodisplejem s údaji o jízdě, venkovní teplotě a s digitálními hodinami, po bocích pak menší kruhové budíčky ukazují otáčky a stav paliva v nádrži.

Beetle je dvoudveřový, a tak je pro cestující na zadních sedadlech méně pohodlné nastupování, dva dospělí si sem ale sednout mohou a nějaký ten čas tu i vydrží, přestože místa není nazbyt. Objem zavazadelníku je 310 litrů, což je vzhledem k velikosti vozu a cílové skupině zákazníků vcelku odpovídající. Pocitově je kabina příjemná, nepůsobí stísněně a pochvalu si zaslouží i ergonomie ovládání.

Pro zábavnou jízdu s hravým autíčkem bude jistě benzín zajímavější volbou, my jsme tedy zvolili nejsilnější pohonnou jednotku, která je na našem trhu k mání, přeplňovanou 1.4 TSI. Nabídne 150 koní výkonu a může se pojit s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG, a to jako jediný motor z nabídky. Jeho uváděná kombinovaná spotřeba je 5,5 l/100 km, máte tedy naději, že když se nabažíte „blbinek“ za volantem, můžete jezdit za přijatelné náklady. My jsme během redakčního testu zaznamenali 7,3 l/100 km, přičemž dálnice si s námi Beetle moc neužil. Většinu testu jsme absolvovali na okreskách, kde se parádně předváděl tuhý podvozek. Ten sice není tak rychlý v zatáčkách, jak byste si přáli, také přejezdy velkých výmolů jsou citelné, to ale přičítáme fešáckým 20 palcovým kolům, která jsou součásti výbavy R-Line. Ta ovšem Beetlu hodně sluší.

Moderní Brouk nabízí rovněž příplatkové asistenční systémy, jako je parkovací kamera, hlídání mrtvého úhlu a jízdy v pruhu nebo asistent pro výjezd z parkovacího místa. Pokud se rádi vracíte k ikonám, pak můžete za příplatek  sáhnout také po zvukové aparatuře Fender – jestlipak víte, které hvězdy kromě Jimiho Hendrixe používaly tyhle kytary?

Výlet do historie

Brouk je jedním z nejúspěšnějších automobilů světa a má za sebou víc než 21 milionů prodaných kusů. Pochází z dílny legendárního Ferdinanda Porsche, naplno se ale jeho výroba rozjela až po druhé světové válce. Doba jeho největší slávy sahá do 60. let, kdy jej stále ještě poháněl plochý motor typu boxer, uložený vzadu. Slávu oblíbeného Brouka zastínil nový model značky VW, a to Golf, který jej sesadil z trůnu v polovině 70. let. Obnovení výroby přišlo až v roce 1998, kdy se představil New Beetle, za znovuzrození legendy lze však považovat až rok 2011. Tehdy byl uveden model Beetle, který mnohem víc čerpá z odkazu svého původního vzoru. Bohužel se ale nevrátil k původnímu konstrukčnímu řešení a místo boxeru vzadu má klasický čtyřválec uložený vpředu a poháněná přední kola. Jaký je další osud tohoto modelu není známo, prozatím ale automobilka uvádí různé edice a odvozeniny, jako například  verze Dune, Denim nebo Black Edition.

Testovaný model:

VW Beetle R-Line 1.4 TSI

motor:  zážehový čtyřválec 1395 cm3

celkový výkon: 110 kW/150 k při 5000 ot./min.

točivý moment:  250 Nm při 1500 – 3000 ot./min.

rozměry:  délka 4288 mm, šířka 1825 mm, výška 1488 mm

rozvor náprav: 2524 mm

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru