Alfa Romeo Stelvio – soutěží o Auto roku 2018 v ČR

Soutěž o titul Auto roku 2018 v ČR byla vyhlášena a jsou známá i jména 36 nominovaných vozů. Postupně vám každý z nich podrobně představíme. Alfa Romeo Stelvio je prvním SUV značky. Současný narůstající trend zájmu o auta tohoto typu přinesl několik zcela nových modelů a Stelvio je jedním z nich. Na trh vstupuje bez předchůdce, zato ale se zajímavým designem, který vychází ze současného stylu značky.

Alfa Romeo Stelvio (3)

Jméno dostal model podle nejvýše položeného horského průsmyku v Itálii. Průsmyk Stelvio má pověst náročné trati, kde na dvaceti kilometrech musíte překonat víc než 75 ostrých zatáček. Nové SUV má nabídnout takové jízdní schopnosti a spolehlivost, abyste si jízdu po takových silnicích mohli užívat. Co pro to udělá? Podle technických parametrů se jedná o auto s výborně rozloženou hmotností, přímým řízením, inovativním zavěšením kol a mimořádně odlehčenou stavbou. K tomu má pohon všech kol a nabídne i mechanický samosvorný diferenciál na zadní nápravě.

Není to žádný drobeček, současně si ale zachovává rozměry, které nebrání pohodlnému ovládání. Na délku měří 4,68 metru a výška je 167 cm. Designéři se snažili zachovat mu sportovní linie, kterými jsou Alfy pověstné. Příď zdobí charakteristická trojúhelníková maska s logem, která je stejně jako u modelu Giulia vyplněná novou mřížkou ve tvaru pláství, stejné je to se vzduchovými vstupy na předním nárazníku a podobné tvary jako Giulia mají i světlomety. Potom už ale následuje elegantní linie střechy a boků, kde nenajdete ostré hrany, Stelvio je spíš lehce zaoblené. Oplastování po obvodu je hodně decentní, střešní spoiler naopak výraznější. Zadní okno je hodně skloněné, což dodává siluetě ladný vzhled. Naživo působí mohutněji než na fotkách, ale dobře se s ním manévruje a velikost není při ovládání nijak zvlášť limitující.

Alfa Romeo Stelvio (2)

Interiér klade důraz na eleganci a styl, nechybí tu ale ani sportovní prvky. Najdete tu kůži i pravé dřevo, záleží na výběru výbavy. Palubní deska má v oblasti přístrojového štítu před řidičem dva velké oblouky, v nichž jsou uloženy ciferníky tachometru a otáčkoměru. Volant je malý, dole zploštělý a je potažen jemnou kůží. Na středovém panelu je kromě displeje multimédií už jenom ovládání klimatizace a její výdechy. Nastavení jízdních režimů se ovládá otočným voličem DNA, který je umístěn na středové konzole. Můžete volit režim normální, sportovní či ekologicko-úsporný. Zavazadla uložíte v prostoru, který má objem 525 litrů, takže nemusíte dělat při cestování žádné kompromisy. Jeho dveře můžete otevřít v osmi různých úrovních, abyste měli při nakládání skutečně pohodlí. Co se týče audiozážitku, můžete si ve Stelviu dopřát i systém Harman Kardon se 14 reproduktory včetně subwooferu.

Aktuálně se na našem trhu Stelvio nabízí ve třech výbavových stupních – Stelvio, Super a First Edition. K dispozici je nyní zážehový přeplňovaný dvoulitr s výkonem 200 nebo 280 koní a turbodiesel 2.2 s výkonem 150, 180 nebo 210 koní. Všechny verze se řadí osmistupňovou automatickou převodovkou. Jedná se o motory z produkce určené výhradně pro vozy Alfa Romeo, které pocházejí z italských továren Termoli a Pratola Serra. Základním modelem je 2.2D MultiJet 150 koní s aktuální cenou 1 071 000 Kč.

Alfa Romeo Stelvio (1)

Nejvýkonnější by měla být verze Quadrifoglio, která je poháněna benzínovým BiTurbem 2.9 l, šestiválcem s výkonem 510 koní. Řadí se osmistupňovou převodovkou ZF. S touto verzí, která zatím není v nabídce, zajel jezdec Fabio Francia nejrychlejší čas v kategorii SUV na Severní smyčce okruhu Nürburgring, a to koncem září 2017. Rekordním časem bylo 7 minut 51,7 sekundy.

Stelvio nabízí soubor sofistikovaných asistenčních a bezpečnostních systémů, mezi nimiž je například integrovaný brzdový systém, varování před čelním nárazem s autonomním brzděním a detekcí chodců, sledováním jízdy v pruhu nebo monitoringu mrtvého úhlu. Funguje tu také detekce křížení dráhy za vozidlem, což znamená, že systém kontroluje oblast za vozidlem během couvání a varuje řidiče o jiných vozidlech přijíždějících kolmo v rychlostech pod 35 km/h. Srdcem asistence pro řidiče je pak aktivní adaptivní tempomat.

Alfa Romeo Stelvio v nejvýkonnější dieselové motorizaci již prošla naším redakčním testem, který najdete v novém vydání časopisu AutoforDrive. Dojmy z jízdních vlastností jsou výborné – na jednu stranu zvládne filtrovat nerovnosti, přitom se ale nenaklání v zatáčkách, drží stopu a oblouk vyjíždí vskutku sportovně. Jeho pohon všech kol, který ale u slabších dieselových motorů není povinný, se označuje Q4 a upřednostňuje zadní nápravu. Na tu je převážně posílán točivý moment motoru, přední kola se připojují jen v případě rizika ztráty trakce nebo stability. Ve spojení s jízdním režimem Dynamic je Stelvio hezky ostré, chcete-li s ním uhlazeně jezdit po městě, zvolíte Natural, pro úsporu paliva slouží mód Advanced Efficiency.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru