Jak dopadli Češi v Íránu na Shiraz Rally?

Šotolinová premiéra s vozem Škoda Fabia R5  – celkové stříbro a vítězství ve druhé etapě Shiraz Rally 2017. Poslední podnik letošního šampionátu Středního Východu vyhrál katarský matador Násir Al-Attíja, druhá česká posádka Landa-Zalabák na Fabii R5 soutěž nedokončila.

shiraz rally3

Na samotné přípravy na logisticky náročnou rallye přitom nebylo příliš času, dva a půl měsíce musely stačit na veškerou logistiku, navíc celou akci málem pohřbil požár týmového vozu s unikátním výrobním číslem 111. „Když nám na Barum Rally hořela Fabia, v první chvíli jsem se loučil s myšlenkou na Íránskou rally. Jsme ale bojovníci a přes tuhle překážku jsme se díky ochotě Honzy Sýkory přenesli. Pronajal nám svoji Fabii, která mohla v konvoji s vozem Dana Landy vyrazit na cestu dlouhou přes 5250 kilometrů. Ta se ukázala díky tureckým i íránským celníkům velmi komplikovaná, ale i to naši mechanici po 40hodinovém čekání a několika nevyhnutelných úplatcích překonali a dorazili do Šírázu,“ popisuje předstartovní komplikace Štajf.

Organizačně kvalitně zvládnutá soutěž začala v pondělí 11. září seznamovacími jízdami, kterým předcházel ještě nedělní privátní týmový test v místních podmínkách. Svou sílu ukázal tým i při překonávání nepříjemného problému se spolujezdcem Dana Landy. Fawad Nadri bohužel musel ze zdravotních důvodů ještě před zahájením seznamovacích jízd přenechat místo stálému spolujezdci Pavlu Zalabákovi, který byl narychlo povolán z České republiky.

Samotný závod odstartoval ve čtvrtek 14. září a proti české posádce stála jediná relevantní, zato obrovsky zkušená dvojice: Násir Al-Attíja navigovaný Mathieu Baumelem s Fordem Fiesta R5. Zkušení soupeři s obrovským backgroundem ze šotolinových soutěží či Dakaru zkraje udávali tempo, Štajf se snažil opatrně nabírat zkušenosti v neznámém prostředí. „Ve druhé vložce Kherameh jsem udělal chybu z nezkušenosti a levým předním kolem najel na břeh uvnitř zatáčky. Ten nás nakopl do kotoulu a šli jsme na pravý bok, střechu a zůstali stát na levém boku. Neuvěřitelnou hrou osudu byl na tomto místě náš Fawad „Freki“ Nadri, který zorganizoval místní diváky, kteří nám během půl minuty pomohli zpět na kola. Poškození se ukázalo jako povrchové a vůz byl i nadále technicky v plné kondici, pokračovali jsme tedy jen s prasklým čelním sklem a hned následující zkoušku jsme dokonce vyhráli.“ V další sekci se české smíšené dvojici podařilo opět v jedné ze tří rychlostních zkoušek zvítězit a večer tak s průběžným druhým a třetím místem českých posádek panovala velká spokojenost.

Druhá etapa se pak pro dvojici ukázala ještě v lepším světle. Bojovat o celkové vítězství s téměř dvouminutovou ztrátou samozřejmě již nemělo smysl, etapové zlato však bylo ve hře. Do cíle tak dorazila posádka na absolutním stříbrném místě, druhá Fabia R5 v obsazení Landa-Zalabák bohužel finiš z průběžného třetího místa po kontaktu s kamenem na kraji cesty RZ 9 neviděla.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru