Škoda Octavia Combi G-TEC – ekonomická, ekologická a logická – test

Varianta pohonu na stlačený zemní plyn má ve výrobním programu české automobilky místo už od roku 2012, kdy byl uveden model Citigo s nádrží na CNG. Skutečný průlom ale přineslo zařazení Octavie G-TEC, to v obou karosářských verzích. Tentokrát jsme si do testu vybrali kombi.

Octavia G tec test (2) velká

CNG, neboli stlačený zemní plyn plněný do speciálních nádrží, které jsou uloženy obvykle pod podlahou kabiny, už dávno není raritou. Tento typ nekonvenčního paliva se rozšířil pro zcela běžné použití a zařazením přímo do produkce automobilky je bez jakékoliv další námahy zákazníků k dispozici rovnou z výroby. Tím padla jedna z velkých překážek, protože při dodatečné zástavbě musí kupující vynaložit větší úsilí a není si jistý, jak je to se zárukami a reklamacemi.

Také proces tankování byl v průběhu let zjednodušen. Stojany na čerpacích stanicích jsou normalizovány tak, aby řidiči mohli tankovat plyn napříč Evropou. Klasické, tzv. rychloplnicí stanice jsou navíc technologicky dimenzovány tak, aby šlo nádrže naplnit během několika málo minut i přesto, že je potřeba v nich plyn stlačit pod tlakem až 200 atmosfér, aby získal podobnou energetickou hustotu jako kapalné palivo. Také u nás plnicí stanice na CNG přibývají, ještě před dvěma lety jich bylo padesát, dnes už se blíží ke stovce a jsou po celé republice, navíc v Praze jich je v současnosti už čtrnáct.

V průběhu doby padly i výhrady vůči autům poháněným CNG. Stlačený zemní plyn není výbušný, jeho provoz je o 20 % levnější než u LPG. Oproti benzínu je CNG o 60 % levnější, proti naftě o 40 %. Emise CNG jsou bez zápachu a výrazně nižší než u konvenčního benzínu – v případě oxidů dusíku dokonce až o 80 %. Ekologické je takové auto i proto, že při úniku CNG nehrozí kontaminace půdy a spodních vod, navíc zásoby zemního plynu jsou oproti ropě dvojnásobné.

Octavia G tec test (9)

Zásobníky plynu v osobních autech jsou odolné proti nárazu a teplota vzplanutí je u CNG nejvyšší ze všech nejrozšířenějších paliv (u zemního plynu je to 537 stupňů Celsia, u LPG 450, u benzinu 340 a u nafty jen 250). Odpadá tedy nejen obava ze snadného vznícení, ale také zákazy při parkování v podzemních garážích. Leckde je už vjezd povolen, i když zrovna v této oblasti je ještě hodně co zlepšovat. Zbývá už tedy jen vše spočítat, vyzkoušet a zjistit, komu se alternativní pohon vyplatí.

Octavia G-TEC má pod kapotou přeplňovaný benzínový motor 1.4 TSI s výkonem 110 koní, který může spalovat jak benzín, tak stlačený zemní plyn. Spotřeba plynu je 5,3 m3 (3,4 kg) na 100 km (produkuje emise pouhých 94 g CO2/km). Na jedno natankování CNG Octavia ujede až 430 km, na benzín je dojezd až 940 km. S plnými nádržemi tak ujedete celkem až 1 370 km. Nádrž na benzín je 50 litrová, dvě nádrže na zemní plyn pojmou celkem 97 litrů (15 kg) zemního plynu. Umístěním plynových nádrží ubylo v zavazadelníku trochu prostoru (běžné kombi má 610 l), i nadále ale zbývá nejméně 480 litrů objemu.

Když budete porovnávat provoz tří stejných modelů, tedy Škodu Octavia Combi s výkonem stejných 81 kW (1.0 TSI 85 kW), ve třech motorizacích, dostanete následující výsledek. Benzínová 1.0 TSI s kombinovanou spotřebou si vezme podle tabulek 4,5 l/100 km, dieselová 1.6 TDI 3,8 l/100 km a G-TEC 3,4 kg/100 km. Protože cena CNG je vždy o několik jednotek korun nižší než konvenční paliva, vyjde vám při přepočtu nákladů na 1 km pohon na plyn jako nejlevnější, stačí si dosadit aktuální ceny u vaší nejbližší čerpací stanice.

Octavia G tec test (11)

Pak už záleží jen na ceně, za kterou Octavii Combi koupíte a kolik kilometrů s ní hodláte ujet. Podle ceníku je dieselová verze srovnatelného výkonu nejméně o tisícovku dražší a náklady na provoz jsou vyšší, takže tady, zdá se, neušetříte na naftové motorizaci vůbec nic a CNG je okamžitě výhodnější. Zážehová 1.0 TSI je v aktuálním ceníku o 56 tisíc levnější, takže když se budete chtít dostat s G-TEC na stejnou startovní čáru, musíte s ní ujet alespoň osmdesát tisíc kilometrů. Po tomto nájezdu už je G-TEC výhodnější. Z toho je zřejmé, že se bude hodit nejen firmám, ale také rodinám, které si auto pořizují na delší dobu, a prodávají je až po letech, tedy po ujetí většího počtu kilometrů. K tomu je také dobré vědět, že životnost plynových lahví je dvacet let, po této době byste je museli nechat vyměnit. Jinak stačí nechat je každé čtyři roky zkontrolovat. Další servis spojený s CNG spočívá ještě ve dvouletém intervalu pro kontrolu stavu plnicího hrdla, uzávěru a těsnícího kroužku.

A jak to udělat při přepínání použitého paliva? Nemusíte dělat vůbec nic, protože je zcela automatické. Při jízdě je upřednostňován zemní plyn, ale při nastartování se využívá benzín. Teprve když plyn dojde, spaluje motor zásobu benzínu. Na otáčkoměru se kromě stavu benzínu v nádrži zobrazuje i ukazatel naplnění lahví s plynem. Přesné údaje jsou také na displeji infotainmentu a na informačním monitoru mezi kruhovými přístroji v kapličce.

Rozdíl mezi jízdou na benzín a na plyn víceméně nepoznáte, snad jen citlivější řidiči rozeznají nevýznamné zvukové odlišnosti. Abyste mohli plně využít úspornosti CNG provozu, je třeba pravidelně doplňovat zásoby plynu. Pokud totiž vypotřebujete vždy všechen plyn i celou nádrž benzínu, bude samozřejmě kalkulace spotřeby a nákladů odlišná.

Testovaný model:

Škoda Octavia Combi G-TEC

motor:   zážehový čtyřválec 1395 cm3

celkový výkon: 81 kW/110 k při 4800 – 6000 ot./min.

točivý moment:  200 Nm při 1500 – 3500 ot./min.

rozměry:  délka 4659 mm, šířka 1814 mm, výška 1465 mm

rozvor náprav: 2686 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru