Toyota Corolla – nejprodávanější na světě – test

Padesát let na trhu a vavříny za nejprodávanější vůz světa. Pod touto charakteristikou se skrývá model japonské automobilky Toyota, který je na trhu už půl století a má na svém kontě více než 44 milionů prodaných exemplářů. 

Toyota Corolla

Poprvé se Corolla dostala na trh v roce 1966. Jméno získala z latinského pojmenování části květu – koruny. Výroba začala v Japonsku, o dva roky později Toyota spustila produkci i v Austrálii a Malajsii. Výroba se v té době zdvojnásobila. Přímo v Evropě začala produkce Corolly v Turecku až v roce 1994, ale evropský trh se s ní seznámil již v roce 1967.

Před čtyřmi lety se představila již jedenáctá generace, která už tehdy přinesla znatelné změny. Nový model byl nižší o 5 mm než předchozí, měl o 10 cm delší rozvor, protáhl se o 8 cm na celkových 4620 mm a na šířku měl o 15 mm víc. Změna proporcí přispěla modernějšímu vzhledu, zvýrazněná horní část masky chladiče a světlomety protažené do stran vůz opticky rozšířily. Nynější inovace přinesla zcela nové tvary přídě – štíhlejší světlomety, protažený přední nárazník a novou grafiku zadních svítilen.

Interiér současné generace velmi získal protažením rozvoru a tudíž i zlepšením prostorového komfortu v kabině. Dobře se cítí nejen řidič a spolujezdec, ale i pasažéři na zadních sedadlech, kde znatelně přibylo místa pro kolena. Zavazadelník pojme 452 litrů nákladu a jeho prostor je lépe využitelný díky zvětšenému vstupnímu otvoru. Snížení hlučnosti v kabině pomohlo lepší těsnění a izolační materiály.

Toyota Corolla

Znatelné je u inovovaného modelu vylepšení materiálů a především multimédií, konkrétně nového sedmipalcového dotykového monitoru s modernizovaným navigačním systémem a také informačního čtyřpalcového displeje před řidičem, který je nepřehlédnutelný díky modrému podsvícení.

V rámci modernizace se do nabídky dostal i bezpečnostní balíček Toyota Safety Sense, který bude od stupně výbavy Active dokonce ve standardu. Zahrnuje systém bezpečnostních asistentů, které pracují s informacemi od kamery v horní části předního skla. Dokáže hlídat jízdu v pruhu, rozpoznávat dopravní značky, automaticky přepínat dálková světla a předcházet kolizím s auty před vámi.

Paleta motorů, které jsou na výběr, se v rámci modernizace nezměnila. Zahrnuje přeplňovaný vznětový motor 1,4 l D-4D a dvojici zážehových jednotek – motory 1,33 l Dual VVT-i a 1,6 l Valvematic. Všechny motory jsou řazeny šestistupňovým manuálem, k dispozici jsou i dva typy automatických převodovek – MultiMode (automatizovaná manuální) pro motor 1,4 a pro silnější benzínový agregát bezestupňová automatická převodovka Multidrive S.

V rámci redakčního testu jsme vyzkoušeli výkonnější benzínový motor 1,6 l, který poskytuje výkon 132 koní a točivý moment 160 Nm. Jedná se o nejsilnější nabízenou motorizaci, kde můžete jako u jediné volit i automatickou bezestupňovou převodovku. My jsme ale testovali šestistupňový manuál, jehož řazení nebylo při rozjezdu zrovna hladké, trvalo chvíli, než jsme našli společnou řeč. Vůz se ale poté ovládal velmi lehce. Při jízdě bylo zřejmé, že koňské síly pod kapotou na lehké auto s provozní hmotností pouhých 1350 kg s přehledem stačí. Udávané parametry tohoto agregátu jsou 200 km/h maximálka, akcelerace z nuly na stovku za 10 sekund a kombinovaná spotřeba 6 l/100 km. My jsme během redakčního testu s převahou městské jízdy zaznamenali 7,7 l/100 km.

Podvozek je nastaven tak, aby akcentoval pohodlnou přepravu cestujících. Zvýšila se boční tuhost karoserie, což znamená kromě komfortnějších jízdních vlastností i příjemnější ovládání řízení. Toyota upravila i zavěšení kol. Vpředu je použita tradiční náprava McPherson, nově s většími tlumiči, na zadní nápravě najdete torzní příčku s oddělenými vinutými pružinami a tlumiči, což také umožnilo zvětšení zavazadlového prostoru. Corolla překonává nerovnosti poměrně zdatně, s výjimkou větších výtluků v silnici nebo nechvalně známých poklopů kanalizace se nenechá při přejezdech nerovností vyvést z míry a do kabiny se přenášejí jen minimálně.

Testovaný model:

Toyota Corolla 1.6

motor:  zážehový čtyřválec 1598 cm3

celkový výkon: 97 kW/132 k při 6400 ot./min.

točivý moment:  160 Nm při 4400 ot./min.

rozměry:  délka 4620 mm, šířka 1775 mm, výška 1465 mm

rozvor náprav: 2700 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru