Hyundai Sante Fe – Pohoda na silnici i v lese – test

Model Santa Fe je v nabídce značky Hyundai od roku 2001 už po tři generace, současný model pak měl svou premiéru v roce 2012. Minulý rok na jaře se dočkal faceliftu, který přinesl drobné úpravy vzhledu a zařazení nových asistenčních systémů.

SONY DSC

SUV, které přijíždí s upravenou přední maskou, je k mání ve dvou motorizacích – benzínový 2,4 GDi s výkonem 188 koní a dieselový 2,2 CRDi, který dodává sílu 200 koní. V testu jsme vyzkoušeli tu druhou variantu, protože v žebříčcích prodejů bude právě tato verze na místě prvním. Testovaný vůz dorazil s automatickou převodovkou, pro niž je vyhrazen jen nejvyšší stupeň výbavy Executive. Znamená to mimo jiné i devatenáctipalcová kola v novém designu, xenonová světla a řadu komfortních řešení v interiéru.

SONY DSC

Nesmíme ale zapomenout na další detaily, které lehce pozměnily vzhled faceliftovaného modelu. Kromě přední masky, která je mohutnější a má tři nově tvarované lamely s logem značky, je poupravený přední nárazník, nové jsou mlhovky a LED diody pro denní svícení zvýrazněné chromovanou lištou.

Uvnitř na nás nečeká žádné překvapení, přepracování středového panelu spočívá jen v modernějším uspořádání tlačítek a ovladačů, jejichž počet je redukován, jinak je před řidičem i nadále velká, dobře odstíněná kaplička s přístroji tradičního uspořádání – dva velké kruhové ukazatele po stranách a obdélníkový informační displej uprostřed.

SONY DSC

Díky nejvyššímu stupni výbavy jsme vyzkoušeli pohodlí elektricky nastavitelných sedadel řidiče i spolujezdce, která jsou nejen čalouněna kůží, ale také vyhřívaná a ventilovaná. Řidič má navíc ještě nastavitelnou bederní opěrku. Slušné boční vedení na sedáku i na opěradle poskytuje dobrou oporu a rozměrná loketní opěrka zase pohodlí pro delší cesty. Dobře jsou na tom i vaše zavazadla. Čeká na ně prostor o objemu 585 litrů a potěší i elektrické ovládání pátých dveří. Santa Fe může mít i sedmimístné uspořádání, které znamená příplatek dvacet tisíc, toto řešení ale není možné kombinovat s výbavou Executive, třetí řadu sedadel jsme tudíž v testovaném voze nenašli. Na zadních sedadlech najde dostatek místa i vzrostlý dospělý, prostor pro kolena i nad hlavou je dostatečný a délka sedáků vyhovující.

Spojení výkonného dieselového motoru s automatickou šestistupňovou převodovkou je docela vydařené, nezaznamenali jsme zaváhání při řazení ani škubání při rozjezdech. Motor, který má kultivovaný zvuk, poskytuje dostatek síly pro komfortní a bezpečnou jízdu. Santa Fe je dost těžké auto, jeho pohotovostní hmotnost se pohybuje kolem dvou tun, s čímž musíte počítat především při předjíždění nebo nutnosti prudkého brzdění. Zrychlení z nuly na stovku je u dieselové verze 9,6 sekundy a maximální rychlost 203 km/h. Uváděná kombinovaná spotřeba testované motorizace je 6,6 l/100 km, my jsme při převaze městské jízdy zaznamenali 9,5 l. Automatická převodovka se pojí výhradně s pohonem všech kol.

Vzhledem k tomu, že má vůz světlou výšku 185 mm a solidní ochranné kryty vpředu i vzadu, vydali jsme se i kousek do lesa, kde není problém překonat větší výmoly. Manévrování vám usnadní prostorový kamerový systém, který si můžete pořídit za příplatek v rámci balíčku sofistikovaných bezpečnostních asistentů. Právě jejich rozšířená nabídka je součástí aktuálního faceliftu. Patří mezi ně například autonomní nouzové brzdění, adaptivní tempomat nebo asistent dálkových světlometů. Kombinace těchto pomocníků dodává autu ještě více samostatnosti a řidiči ubírá starostí. Nouzová brzda zasahuje v případě, že informace od radaru a kamery signalizují možnou kolizi a řidič nereaguje na upozornění. Adaptivní tempomat nejen udržuje nastavenou vzdálenost a přizpůsobuje rychlost jízdy, ale také dokáže auto rozjet při popojíždění v koloně. Kromě toho má Santa Fe ve všech stupních výbavy asistent pro sjíždění strmých svahů a rozjezd do kopce, výbava Executive zahrnuje ve standardu hlídání jízdy v pruhu a všechny verze s pohonem všech kol využívají systém řízení trakce při průjezdu zatáčkou.

Výčet komfortních i bezpečnostních prvků dokonale koresponduje se skutečností, že model Santa Fe je značkou Hyundai považován za vlajkovou loď mezi jejich SUV. V ústředí zájmu je pohodlí cestujících na palubě, odpovídá tomu i nastavení podvozku, který dobře filtruje nerovnosti, a dobré odhlučnění kabiny, v níž slyšíte aerodynamický hluk až nad dálničním limitem.

Santa Fe cílí na movitější zákazníky značky, přesto je ale nově zařazena do nabídky i benzínová varianta s pohonem 4×2 v základní výbavě Confidence. Na dieselovou variantu 4×2 byste si museli připlatit minimálně sto tisíc korun a za pohon všech kol dalších padesát tisíc. Nejlépe vybavené Santa Fe Executive v naftovém provedení s automatickou převodovkou vás přijde na milion a jedno sto tisíc korun. Balíček asistentů znamená příplatek 80 000 Kč, připlácí se ještě za metalízu (23 900 Kč). Naproti tomu navigační systém, xenonová světla a kvalitní zvukovou aparaturu včetně zesilovače, subwooferu a dvanácti reproduktorů máte v ceně.

Testovaný model:

Hyundai Santa Fe

motor:  vznětový čtyřválec 2199 cm3

celkový výkon: 147 kW/200 k při 3800 ot./min.

točivý moment:  440 Nm při 1750 – 2750 ot./min.

rozměry:  délka 4700 mm, šířka 1880 mm, výška 1675 mm

rozvor náprav: 2700 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru