Mazda bude mít benzinový motor na vznětovém principu

Mazda představila strategii „Sustainable Zoom-Zoom 2030“. Jedná se o dlouhodobou vizi technického vývoje. Společnost zároveň poodhalila plán uvést v roce 2019 na trh motor nové generace, nazvaný SKYACTIV-X. Bude to první komerčně využívaný motor na světě, který spaluje benzin, ale pracuje na vznětovém principu.

Mazda CX-3

Původní strategie „Sustainable Zoom-Zoom“, představená v roce 2007, usilovala o zachování tradiční radosti z jízdy ve spojení s vynikajícími ekologickými a bezpečnostními vlastnostmi. Nová vize se zaměřuje na dlouhodobější perspektivu a určuje, jakými způsoby může Mazda využívat radost z jízdy coby základní složku přitažlivosti automobilu k řešení společenských i ekologických problémů.

SKYACTIV-X je první komerčně využívaný benzinový motor pracující na vznětovém principu. Směs paliva a vzduchu se v něm spontánně vznítí v důsledku stlačení pístem. Technologie spalování pojmenovaná Spark Controlled Compression Ignition řeší dva problémy, které dosud bránily rozšíření vznětových benzinových motorů: maximalizuje oblast, v níž je možné vznětového principu využívat, a umožňuje plynulé přechody mezi zapalováním směsi stlačením a svíčkou.

Vznětový princip v kombinaci s přeplňováním kompresorem uděluje motoru pohotovou odezvu a ve srovnání s dosavadním zážehovým motorem SKYACTIV-G zvyšuje točivý moment o 10 až 30 procent. Umožňuje využívat extrémně chudou směs, což vede ke snížení spotřeby paliva o 20 až 30 procent oproti dnešnímu motoru SKYACTIV-G a o 35 až 45 procent oproti zážehovým motorům Mazdy z roku 2008. Z hlediska hospodárnosti se SKYACTIV-X vyrovná nejnovějšímu vznětovému motoru SKYACTIV-D nebo jej dokonce předčí. Díky vysoké účinnosti v širokém rozsahu otáček a zátěže ponechává motor větší prostor k volbě optimálních převodových stupňů.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru