Ford Mustang 5.0 – Ikona v akci – test

Uvedení modelu Mustang na evropský trh se ukázalo jako skvělý tah Fordu pro upevnění své image na starém kontinentu. V minulém roce se prodalo více než 21 tisíc modelů a není příliš překvapivé, že víc než polovinu z nich si koupili Němci a Britové. Velkou popularitu má ale i u nás, kde se stal druhým nejprodávanějším sportovním vozem.

Ford Mustang (19)

Český zákazník je při výběru automobilu neobyčejně praktický a uvážlivý, přesto se už našlo dost příznivců, kteří si ikonické auto koupili. A v naprosté většině, tedy konkrétně téměř v devadesáti procentech, sáhli raději po verzi s pětilitrovým osmiválcem než po úspornějším a levnějším motoru 2.3 EcoBoost. Stejně jako my v redakčním testu.

Neopakovatelný design exteriéru vám zajistí pozornost, kamkoliv přijedete. Za Mustangem se neotáčejí jen dospělí muži. Stačila malá chvilka na parkovišti před cukrárnou poblíž Prahy a auto si začal nesměle obhlížet tak asi osmiletý klučina, který si po chvíli dodal odvahy a přiblížil se na doslech. Jeho touha byla překvapivá – chtěl auto nastartovat a poslechnout si motor. Poté, co si osahal tlačítka na přístrojovém panelu, už jen tiše seděl, dychtivě hltal očima každý detail a hypnotizoval emblém koně uprostřed volantu. Asi by tam byl schopen sedět hodiny, ale pak ho zavolali rodiče, a tak na rozloučenou jen dodal: „Táta si ho taky koupí!“

Není divu, že Mustang svým vzhledem tak láká. Na délku měří 4784 mm, má dlouhou kapotu a krátkou kabinu, charakteristickou přední masku s ikonickým logem a žraločím nosem. Kombinace zářivě červené barvy karoserie a černých kol je dokonalá a záď ozdobená širokým černým panelem s třemi řadami svislých světel po bocích to celé uzavírá.

Ford Mustang (15)

Na cestu do Evropy Ford tohle auto ještě vyšperkoval sportovním paketem s výkonnějšími brzdami a chlazením, to vše ve standardu, a také mu jinak naladil podvozek. Rozdíl mezi americkými a evropskými silnicemi je přece jen dost velký, a tak má poprvé nezávislé zavěšení, vpředu upravený McPherson, vzadu Integral Link. Kromě toho má mechanický samosvorný diferenciál, který rozděluje točivý moment mezi kola poháněné zadní nápravy, a předchází prokluzu a ztrátě trakce. Styl jízdy ovlivňuje přepínač režimů, který nastaví odezvu na plyn, řízení a způsob řazení automatické převodovky na Normal, Sport+, Track a Snow/Wet. Kromě toho můžete ještě nastavit posilovač na Normal, Comfort a Sport.

Interiér je luxusní a kromě řidiče a spolujezdce se sem vejdou i další pasažéři v druhé řadě, kam se sice hůř nastupuje (Mustang má jen dvoje dveře), ale sedačky jsou tu prostorné. Pohodlí vpředu je dokonalé, přitom ale nechybí ani výrazné boční vedení. Skrz tříramenný volant je dobrý výhled na kruhové přístroje v kapličce, středový panel je přehledný a nechybí sportovní spínače pro změnu jízdních režimů. Hlavice řadicí páky automatické převodovky, která je potažena kůží a tvarem připomíná boxerskou rukavici, padne dobře do ruky. K dispozici je i místo pro zavazadla, kufr má objem 408 litrů, což není vůbec špatné.

Ford Mustang (22)

Ideální vyvážení hmotnosti v poměru 54 na 46 (u EcoBoostu je to 53 na 47) spolu se zvýšenou tuhostí karoserie a novým řešením podvozku dělá z Mustanga mnohem víc okruhový vůz, s nímž vám jde především o rychlost a čisté vyjetí zatáčky. Majitel osmiválce má k dispozici ještě Launch Control pro akceleraci při pevném startu a Line Lock pro aktivaci brzd na předních kolech. S motorem V8 startuje z nuly na stovku za 4,8 sekundy a disponuje kromě výkonu 421 koní také neskutečným točivým momentem 530 Nm. Pětilitrový osmiválec má krásný ostrý zvuk, miluje vysoké otáčky, ačkoliv táhne mohutně už v těch nízkých. Přitom se dokáže přizpůsobit i delší dálniční jízdě a nedělá potíže ani ve městě.

I svými jízdními vlastnostmi Mustang překvapuje. Dynamický průjezd zatáčkami od něj očekáváte automaticky, ale umí být i pohodlný a ukázněný. Stabilizační systém můžete vypnout ve třech fázích – jedním stisknutím se deaktivuje regulace prokluzu kol, dvojitým stisknutím se omezuje zasahování elektroniky a dlouhé stlačení vypíná ESP úplně. Spotřeba se rovněž mění podle stylu jízdy. Podle tabulek je kombinovaná hodnota 12 l/100 km, během testu se při razantnější jízdě pohybuje mezi 13 a 15 litry.

Příznivá cena je bezesporu jedním z hlavních argumentů, které vynesly Mustang vysoko v žebříčcích prodejů sportovních vozů. Základní cena začíná na částce lehce přes 1 milion Kč, přičemž se jedná o motor 2.3 EcoBoost s výkonem 317 koní, řazený šestistupňovou manuální převodovkou. Víme ovšem, že nejen Češi dávají přednost pětilitrovému osmiválci, a v tom případě si připlatíte necelých 150 tisíc Kč, pokud chcete vůz s automatem, který byl i v testovaném modelu, bude příplatek činit cca 200 tisíc korun.

Airbag ve schránce spolujezdce

Mustang je první automobil na trhu vybavený novým druhem kolenního airbagu, uloženého ve víku schránky před spolujezdcem. Ve srovnání s umístěním v palubní desce ponechává toto řešení více prostoru pro nohy. Namísto textilního vaku je tento airbag tvořen plastovým měchem, ukrytým mezi vnější a vnitřní plochou víka schránky před spolujezdcem. Při délce 46 cm a šířce 28 cm je oproti běžnému kolennímu airbagu o 65 procent lehčí, poskytuje však srovnatelnou ochranu. Při nehodě se měch za pouhých 20 ms nafoukne malým plynovým generátorem, uloženým ve schránce, a vytlačí víko schránky ven. Mustang má v základní výbavě celkem osm airbagů.

Testovaný model:

motor:  zážehový osmiválec 4951 cm3

celkový výkon: 310 kW/421 k při 6500 ot./min.

točivý moment:  530 Nm při 4250 ot./min.

rozměry:  délka 4784 mm, šířka 1916 mm, výška 1381 mm

rozvor náprav: 2720 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru