Suzuki Swift – třetí generace je v prodeji

Na český trh vstupuje nová generace Suzuki Swift. Vlajková loď značky Suzuki v segmentu malých vozů se v původní podobě představila v roce 2004 jako první celosvětově strategický model a od té doby se ho prodalo na 5,4 milionu kusů. V pořadí třetí generace si drží charakteristické rysy předchůdců, přidává prostornější interiér, lepší jízdní vlastnosti, úspornější motory a celou řadu pokročilých asistenčních systémů. Swift nové generace se vyrábí v Japonsku ve výrobním závodě Sagara a je již třetím modelem na nové, velmi lehké a prostorově úsporné platformě Heartect.

207

Nový Swift váží pouhých 840 kg. Má ostré řízení, které v zatáčkách vyvolává radost z jízdy, a současně je jeho podvozek stabilní při jízdě v přímém směru. Přepracované pohonné jednotky zajišťují dobrou jízdní dynamiku a nízkou spotřebu paliva.

Jako první vůz značky Suzuki má nový Swift pokročilý systém sledování provozu před vozem, který kombinuje kameru s monokulární optikou a laserový senzor. Společně zajišťují funkce autonomního nouzového brzdění, varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu a automatického přepínání dálkových světel. Pro adaptivní tempomat je využíván radar.

Vůz je o 10 mm kratší než předchozí generace, zároveň má ale o 20 mm delší rozvor. Díky tomu uvnitř nabídne posádce více místa, současně se zvětšil i zavazadlový prostor, a to  o 54 l na 265 l. Ve srovnání s předchůdcem nyní o 15 mm nižší a o 40 mm širší karoserie zdůrazňuje široce rozkročený postoj nového Swiftu.

218

Swift je postaven na nové platformě Heartect, která v sobě spojuje nízkou hmotnost a vynikající tuhost. Kompletně přepracovaná podlahová plošina a změněné uspořádání nosníků  s plynulejšími tvary poskytují lepší ochranu při nárazu. Díky nové konstrukci je však zároveň pro dosažení tohoto cíle potřeba méně materiálů a menší počet výztuh.

Nově navržené zavěšení kol, lehké a velmi tuhé, zachovává pro Swift charakteristickou ostrou odezvu řízení a přidává zlepšení v oblasti komfortu odpružení a poddajnosti na nerovnostech. Ve srovnání se stávajícím Swiftem se zlepšila odezva podvozku, reakce řízení při nájezdu do zatáčky i plynulost průjezdu ostrých oblouků.

Zážehový motor 1,0 Boosterjet (K10C DITC) v sobě spojuje nízkou spotřebu a vysoký výkon. Malý objem a přímé vstřikování s maximálním pracovním tlakem 200 bar šetří palivo, zatímco turbodmychadlo zaručuje vysoký točivý moment. Maximem je 170 Nm při 2 000 až 3 500 otáčkách, resp. 160 Nm při 1 700 až 4 000 otáčkách v případě verze s automatickou převodovkou.

Navzdory vysokému specifickému výkonu dosahuje tato pohonná jednotka díky nasazení speciálních opatření potlačujících nepravidelnosti tříválcového motoru výborných výsledků také na poli hluku, vibrací a hrubosti běhu (NVH). Zabudováním výfukových svodů do hlavy motoru a použitím kompaktního turbodmychadla IHI s plnicím tlakem až 1,0 bar, které je namontováno přímo k hlavě motoru, se podařilo téměř odbourat prodlevu v reakcích na plynový pedál, která je jinak pro přeplňované motory typická. Obtokový ventil pomáhá regulovat plnicí tlak turbodmychadla a tím snižovat čerpací ztráty v zájmu zvýšení výkonu a snížení spotřeby.

Swift může být poháněn také čtyřválcovým zážehovým motorem 1,2 Dualjet (K12C), který se ve srovnání se stávajícím Swiftem dočkal řady úprav. V zájmu zvýšení účinnosti má velmi kompaktní spalovací prostory a z toho vyplývající vysoký kompresní poměr. Nekontrolovanému hoření paliva (tzv. klepání) předchází recirkulace výfukových plynů (EGR). Zdvojené nepřímé vstřikování se samostatným vstřikovačem u každého sacího ventilu jemněji rozprašuje palivo a je důležitým předpokladem pro mezigenerační snížení spotřeby paliva o 5 %.

105

Pětistupňová manuální převodovka je pro všechny motory optimálním řešením k dosažení nejlepší možné spotřeby paliva a jízdních výkonů. Verze spárovaná s motorem 1,0 l má úmyslně tužší chod řadicí páky v kulise, který vytváří sportovnější dojem z jízdy. Na výběr je také hladce řadící bezestupňová převodovka CVT a šestistupňová automatická převodovka s větším rozsahem převodů.

SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) je mild hybridní pohon optimalizovaný pro kompaktní vozy. Jednou z jeho výhod je, že hmotnost vozu zvyšuje jen o 6,2 kg. Systém tvoří startér-generátor ISG, který slouží současně jako alternátor i elektromotor, a 12V lithium-iontová baterie umístěná pod sedadlem řidiče. V situacích, které vyžadují vysokou dávku paliva, např. při rozjezdu nebo zrychlování, se spustí elektromotor, který využitím energie dříve získané při regenerativním brzdění ulehčí spalovacímu motoru a sníží okamžitou spotřebu paliva. ISG může spalovacímu motoru pomoci výkonem až 2,3 kW, resp. točivým momentem až 50 Nm.

Zařízení ISG je s motorem spojeno řemenem a slouží také pro rychlé a hladké restartování motoru po jeho automatickém vypnutí při zastavení. Konvenční startér se používá jen při studeném startu.

Lithium-iontová baterie je lehká, má dlouhou životnost a dosahuje vynikající rychlosti a účinnosti dobíjení. Díky tomu může být četnost zásahů elektromotoru vysoká a zároveň lze z baterie napájet palubní elektroniku, např. příslušenství motoru, přístrojový štít nebo audiosystém.

127

Stejně jako všechny předcházející generace nabízí i nový Swift na přání pohon všech kol. Funkci 4×4 zajišťuje systém ALLGRIP Auto, představený již v novém Suzuki Ignis. ALLGRIP Auto je plně automatický stálý pohon všech kol, který k rozdělování hnacích sil mez nápravy využívá viskózní spojku. Hřídele vedoucí k předním a zadním kolům jsou spojeny dvěma sadami ocelových lamel v silikonové lázni.

Za ideálních provozních podmínek se obě sady lamel otáčí stejnou rychlostí. Jakmile však dojde k prokluzu předních kol, tření způsobené rozdílem otáček mezi lamelami zahřeje silikonovou kapalinu a zvýší její viskozitu, čímž se okamžitě zvýší točivý moment přenášený na zadní kola.

Suzuki Swift se na českém trhu prodává od 8. června 2017. Startovací cena verze 1,2 Dualjet s manuální převodovkou a pohonem předních kol činí 259.900 Kč.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru