Jeep Wrangler Unlimited – Limitka, která stojí za to – test

K jubileu 75 let od doby, kdy historii Jeepu odstartoval původní Willys, automobilka připravila speciální edici modelu Wrangler, který jsme měli možnost otestovat.

SONY DSC

Wrangler představuje v modelové řadě Jeepu tradiční tvář této ikonické značky, která je synonymem pro terénní auto už od konce druhé světové války. Tato tvář se průběhu let příliš neměnila a současný model je na trhu už deset let. Větší modernizací prošla před několika lety, kdy jsme testovali podobnou limitovanou edici, postavenou k 70. narozeninám.

Ačkoliv správný nadšenec pro americké jeepy udržuje svého plechového miláčka pod odpovídajícím nánosem bahna, které všem signalizuje jeho mimořádné terénní schopnosti, oko zálibně spočine i na autě dokonale čistém a naleštěném. Vyniknou přitom detaily, které ho odlišují od běžného modelu. Je to především velké logo na bocích, které se vyjímá na zelené barvě karoserie vozu, který jsme měli v testu. Tato barva mu propůjčuje autentický vzhled, výborné mimikry do terénu, ale pro jízdu na silnicích v pološeru také horší viditelnost. Tomu nahrávají i žlutě zabarvené světlomety, takže musíte počítat s tím, že ostatní řidiči mohou přehlédnout robustní zástavbu Wrangleru, ve verzi Unlimited navíc s delší zádí.

Limitovaná edice se pozná také podle blatníků v barvě karoserie a speciálních otvorů v kapotě, které slouží k chlazení motoru. Osmnáctipalcová litá kola mají matný zelenavý odstín a odnímatelná střecha je rovněž v barvě karoserie. Vzhledem k počasí jsme se nepokoušeli udělat z verze „hard top“ variantu s otevřeným nebem nad hlavou, nicméně pro teplé letní dny tu tato možnost je.

SONY DSC

Do interiéru se můžeme podívat po menším atletickém cvičení. Podvozek je hodně vysoko a nástup neusnadňují nášlapné prahy. Při troše tréninku se ale do kabiny dostanou i dámy, je tu ostatně dostatek úchytů, které při tom pomohou. Pak už si mohou cestující užívat vcelku slušného pohodlí. Sedadla limitované edice jsou čalouněna kůží s vyraženým výročním emblémem na opěradlech. Ani na zadních sedadlech se nikdo netísní, jsou rovněž pohodlná a místa je dost pro nohy i nad hlavou. Vyložená stylovka jsou pak gumové koberečky s vyraženým vzorem pneumatiky.

Palubní deska se nijak nezměnila, zůstal i příjemně tlustý volant a velké kulaté výdechy klimatizace po stranách displeje multimédií. Také středová konzola nabídne známý pohled – velká páka automatické převodovky, klasická ruční brzda a také táhlo, jímž se přepíná mezi pohonem kol 4×2, 4×4 a lock pro pevné rozdělení hnací síly mezi nápravy. Jsou tu i staré známé dveře upevněné na popruzích, což vyžaduje trochu cviku na parkovišti při vystupování a také hrubší zacházení při jejich zavírání. Přestože je kabina pořádné retro, cítíte se tu velmi dobře a tyto dojmy potvrzují i cestující, kteří nemají k „pravověrným“ jeepům vůbec žádný vztah a nejsou tudíž ovlivněni nekritickým obdivem. Menší nepohodlí řidiče způsobuje jen rovná podlaha pod levou nohou, není zde obvyklý výstupek, a tak si úplně zbytečnou končetinu musíte nechat volně odloženou bez opory.

Díky řazení pětistupňovým automatem budete naftový turbomotor 2,8 l ovládat jen pedálem plynu a brzdy, na kterou vám pravá noha stačí. Budete na ni ale muset pořádně přitlačit, protože dvoutunový Wrangler si hlavně do kopce žádá víc síly, než jste u běžného osobáku zvyklí. Udávaná kombinovaná spotřeba je podle katalogu 8,6 l/100 km, my jsme během testu zaznamenali 11,7 l.  Řazení automatu je vcelku hladké a i když se Wrangler rozjíždí trochu ztěžka, je pro auto tohoto typu dobrou volbou. Rozbahněné cesty poskytnou prostor pro vyzkoušení stability a trakce, pro Wrangler jsou ale příliš snadným oříškem. Tohle auto je určeno pro nejtěžší terénní překážky a odpovídajícím soupeřem mu mohou být jen haldy v pískovnách nebo kamenité svahy. Běžný terén zvládá levou zadní, a jakmile se s jeho schopnostmi seznámíte trochu blíž, zatoužíte po skalnatých horách, které se bohužel v české krajině zrovna moc nevyskytují.

SONY DSC

Jízda na asfaltu není pro Wrangler tou hlavní disciplínou, přesto zde obstál velmi dobře. Dálniční rychlost sice přináší větší aerodynamický hluk hodně ovlivněný odnímatelnou střechou, zvuk motoru ale do kabiny doléhá překvapivě jen tlumeně. Na okresce si není nač stěžovat – náklony v zatáčkách jsou přijatelné vzhledem k výšce vozu, uvnitř auta panuje pohoda a klid, přejezdy nerovností pocítíte minimálně. Dobrá manévrovatelnost je silnou zbraní i u verze Unlimited, a tak jeho délku 4,7 metru nepociťujete nijak nepříjemně. Jediné, na co si musíte zvyknout, je dlouhý plastový přední nárazník, který vyčnívá hodně vpřed, a musíte s ním počítat především při parkování.

Jeep Wrangler je sympatický společník do každého počasí a když vás omrzí dobrodružné výlety mimo silnici, poslouží vám i pro běžné každodenní použití. Jen se připravte na to, že zvědaví kluci, velcí i malí, vás budou provázet všude, kam přijedete.

Testovaný model:

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD 75th Anniversary

motor:   vznětový čtyřválec 2776 cm3

celkový výkon: 147 kW/200 k při 3600 ot./min.

točivý moment:  460 Nm při 1600 – 2600 ot./min.

rozměry:  délka 4751 mm, šířka 1877 mm, výška 1800 – 1840 mm

rozvor náprav: 2947 mm



Facebook

Nejčtenější

Nahoru