Jaguar XJ – britská tradice v třetím tisíciletí – test

Jaguar XJ brázdí silnice od roku 2010, kdy jeho uvedení odstartovalo úplně novou éru této tradiční britské značky. Od té doby se na něm na první pohled mnoho nezměnilo, je ale velice zajímavé, jak automobilka po drobných krůčcích mění detaily v designu i technologiích, aniž bychom to zpozorovali. U vozů, jejichž tradice je podstatnou částí jejich osobnosti, je to skvělý tah.

SONY DSC

Když si dáte vedle sebe model z roku 2010, který jsme testovali rovněž v decentní modré barvě, a současný exemplář, je zřejmé, že největší proměnou prošly přední světlomety, které si sice ponechaly protáhlý úzký tvar, dnes jsou ale složeny z LED diod, které tvoří dvě otevřená „J“ umístěná těsně za sebou. Úplně nové je logo, známá hlava šelmy, ale uložená v červeném poli s decentním chromovaným okrajem. Úprava předního nárazníku je jen kosmetická a dává vozu ostřejší obrysy. Vzpřímená mřížka přední masky je o něco větší a přibyl na ni senzor radarového systému. Profil zůstal stejný, zadní světla pak rovněž dostala LED diody. Stejně jako u jiných svých modelů i u XJ používá Jaguar na karoserii vysoký podíl hliníku, což znamená mimo jiné i nižší hmotnost – pohotovostní hmotnost je 1900 kg. Skelet karoserie je ve sto procentech z hliníku, spoje jsou lepené a nýtované pomocí technologií používaných v leteckém průmyslu. Svařovaný spoj tu prý není ani jediný.

V interiéru se nezměnilo rozmístění ovladačů a členění palubní desky, použité nové materiály ale dodávají modernější vzhled. V přístrojovém štítu se i nadále promítají virtuální ukazatele, nově se v nich ale dá zobrazit i mapa navigace a také se mění jejich vzhled v souvislosti se změnou jízdního režimu. Velice přitažlivě působí nová sedadla prošívaná v novém diamantovém vzoru. Provedení z perforované semianilinové kůže dobře ladí s obložením z lesklého dubového dřeva a dvoubarevnou palubní deskou. Na středovém panelu i nadále nahoře zůstávají dva výrazné vrtulovité otvory výdechů klimatizace, které patří mezi detaily, jež XJ posouvají zcela mimo běžnou produkci. Středová konzola i nadále skrývá kruhový volič automatické převodovky, který při nastartování impozantně vyjíždí vzhůru.

Šofér se tu cítí vpravdě královsky, ale i když je Jaguar XJ výborné řidičské auto, přece jen by měl být určen také pro přepravu VIP cestujících, kteří budou sedět na zadních sedadlech. Tady jsou patrné jisté limity. Sedadla jsou sice naprosto pohodlná, nedá se ale říct, že by tu byl nadbytek místa pro nohy (hlavně vzhledem k třímetrovému rozvoru by ho mohlo být znatelně víc) a ještě hůř na tom je prostor nad hlavou. Zavazadelník je průměrně velký – 478 litrů objemu odpovídá své třídě.

Pod kapotou je nový vznětový motor 3.0 l V6 Biturbo, s paralelním a postupným přeplňováním dvěma turbodmychadly. Poskytuje výkon 300 koní a mohutný točivý moment 700 Nm, který nastupuje kolem dvou tisíc otáček. Z nuly na stovku s ním XJ zrychluje za 6,2 sekundy a nárůst výkonu je hodně plynulý, což s sebou nese riziko ztráty řidičáku, protože na rychlosti zcela mimo všechny vyhláškové limity se ocitnete nejen bleskově, ale také téměř neznatelně. Přispívá k tomu i nová osmistupňová automatická převodovka ZF, která vystřídala dosavadní šestistupňovou. Řadí hladce, snad až s výjimkou razantního sešlápnutí plynového pedálu, kdy jsme zaznamenali občasné škubnutí. Během testu jsme měli spotřebu 8 l/100 km, v katalogu je udávána spotřeba v kombinovaném provozu 5,9 l/100 km.

SONY DSC

Podvozek je dost tuhý, přesto je ale nastaven tak, aby dokázal odfiltrovat nerovnosti. Adaptivní podvozek automaticky nastavuje tlumiče podle okamžitého stylu jízdy – monitoruje stáčení a naklánění karoserie a analyzuje pohyby volantu, které vyhodnocuje a předchází náklonům karoserie. Můžete volit režimy jízdy Normal, Dynamic, Eco a Winter, kdy se mění odezva na pedál plynu a pokyny volantu. S třílitrovým turbodieselem se pojí výhradně pohon zadní nápravy, pohon všech kol je určen jen pro benzínovou motorizaci. Nový je elektrický posilovač řízení, které je teď méně citlivé než dřív. Vzhledem k tomu, že se jedná o nejluxusnější Jaguar v nabídce, je celkový dojem trochu narušen hlukem od podvozku a pneumatik.

Z asistenčních systémů nabízí Jaguar pro XJ mimo hlídání mrtvého úhlu a rozpoznávání dopravních značek i adaptivní tempomat, který na základě radaru automaticky řídí rychlost jízdy a udržuje odstup od vozu před vámi, přičemž zvládne i jízdu v koloně a dokáže předvídat hrozící kolizi, kdy aktivuje brzdy k maximálnímu výkonu.

Cena Jaguaru XJ pro modelový rok 2017 v základní výbavě Luxury s dieselovým motorem začíná na 2 240 315 Kč. Pokud byste chtěli volit verzi s pohonem všech kol, pak je k dispozici s benzínovým motorem 3.0 V6 Kompresor od druhého stupně výbavy Premium Luxury s cenou od 2 564 474 Kč. Obě ceny se týkají verzí se standardním rozvorem, kterou jsme měli v testu, k dispozici je i prodloužená verze, která měří na délku 5255 mm a stojí na rozvoru 3157 mm.

Testovaný model:

Jaguar XJ 3.0 D

motor:  vznětový šestiválec 2993 cm3

výkon:  221 kW/300 k při 4000 ot./min.

točivý moment:  700 Nm při 2000 ot./min.

rozměry:  délka 5130 mm, šířka 1899 mm, výška 1460 mm

rozvor náprav: 3032 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru