Peugeot 308 GTi – lev s nabroušenými drápy – test

Od chvíle, kdy se pod kapoty vozů se lvem ve znaku dostal motor 1.6 THP s výkonem 200 koní i víc, začaly být hravé hatchbacky Peugeotu po nějaké době zase zajímavé. Na podzim roku 2015 rozšířil řady rychlých modelů také 308 GTi. Testovali jsme ho už na silnicích ve Francii, tentokrát jsme ho podrobili „mučení“ na českých okreskách.

Peugeot 308 GTi

Příčné nerovnosti, výmoly, špatný povrch, na dálnicích „rolety“ nebo špatný sklon silnice, to všechno musel Peugeot 308 GTi skousnout, abychom zjistili, jak se podvozek, který se na normandských silnicích tak osvědčil, zachová tady u nás.

Průpravu mu dali inženýři celkem dobrou. Proti základnímu modelu má podvozek snížený o 11 mm, na přední nápravě účinkuje samosvorný diferenciál Torsen. Kola jsou devatenáctipalcová a obouvají pneumatiky Michelin Super Sport. Červené třmeny brzd Brembo nejen sluší, ale také efektivně účinkují – přední brzdové kotouče mají průměr 380 mm.

Když už jsme ale u vzhledu, dodejme, že zvenku je GTi přiostřeno jen velmi decentně. Možná přijímá svých 270 koní pod kapotou až příliš skromně a to se na českých silnicích pozná velmi rychle. Tady totiž dost často platí právo většího a silnějšího víc než dopravní předpisy, a tak vám červená linka na přední masce a dvojice masivních koncovek výfuku příliš respektu nezjedná. Velké otvory nasávání vzduchu v předním nárazníku s přidaným spoilerem a širší boky sice leccos naznačují, na strejdu, který si sedí ve stodesítce na poloprázdné dálnici v levém pruhu už alespoň čtvrt hodiny to ale příliš neplatí. Může to možná vyřešit příplatková dvoubarevná karoserie v kombinaci červené s černou, kterou najdete v ceníku pod názvem Coupe Franche za dvacet tisíc korun, náš testovaný vůz byl ovšem v dost pěkné, ale přece jen střízlivé modré barvě.

Peugeot 308 GTi

To interiér je o poznání sportovnější díky výrazně tvarovaným skořepinovým sedadlům v provedení černé Alcantary s červeným prošíváním. Přes mohutné boční vedení na sedáku i opěradle se v nich velice komfortně sedí i na delších cestách a rovněž se pohodlně nastupuje i vystupuje, dobře padne i opěrka hlavy. Pro dobrý pocit z pozice za volantem hraje velkou roli vaše výška. Volant je sportovní a hodně malý oproti běžným zvyklostem, což mně osobně vyhovuje, názory ostatních se ale různí. Kokpit má stejné proporce, které známe z běžného modelu 308, což znamená, že z určitých úhlů jsou údaje na přístrojích hůř vidět. Opět tu ale sehrává významnou úlohu nastavení volantu a sedačky řidiče. Sportovní detaily působí velmi dobře – patří mezi ně kovové pedály, hlavice řadicí páky manuální převodovky s červeným polem, červené prošívání výplní dveří i palubní desky a dekorované prahové lišty.

Dvoulitrový přeplňovaný motor s výkonem 270 koní, to je vskutku silná zbraň, kterou má Peugeot šanci probojovat se mezi špičku. Auto váží pouhých 1,3 tuny, takže výkonová hmotnost je skvělých 4,46 kg na jednu koňskou sílu. Z nuly na stovku auto akceleruje za šest sekund, kilometr s pevným startem pokoří za 25,3 sekundy. Točivý moment 350 Nm nastupuje při 1900 otáčkách. Odezva na pedál plynu je rychlá, při řazení se budete chvilku sžívat se šestistupňovým manuálem, který mezi jedničkou a dvojkou žádá jemnější zacházení, než by silný motor naznačoval. Na středové konzole nehledejte páku ruční brzdy, je zde jen elektronická, takže na drifty s ručkou si nechte zajít chuť. I přesto si můžete v zatáčkách dost užít, protože záď se nechá poslušně vést do smyku a stejně ochotně se srovná na výjezdu.

Ať už jedete zvolna nebo v ďábelském tempu, motor je velice tichý, takže vám bude možná chybět ryčnější zvukový projev. Jen v jízdním režimu Racing uslyšíte výraznější reprodukované dunění. Peugeot 308 GTi vám dovolí i velmi volnou a klidnou jízdu, při níž sice cítíte trochu tvrdší podvozek, ale na hothatch je to pořád dostatečně komfortní. Dálniční jízda znamená sice trochu více aerodynamického hluku a místy i menší odolnost bočnímu větru, přesto se s tímhle autem můžete v klidu vydat i na delší cestu. Spotřeba se bude odvíjet právě od vašeho stylu jízdy. V kombinovaném provozu byste měli podle katalogových údajů zůstat někde kolem šesti litrů, my jsme během redakčního testu s podílem dálnice i ostrého kličkování na okreskách zaznamenali 9,3 l/100 km.

Testovaný model:

Peugeot 308 GTi

motor:  zážehový čtyřválec 1598 cm3

výkon:  200 kW/270 k při 6000 ot./min.

točivý moment:  350 Nm při 1900 ot./min.

rozměry:  délka 4253 mm, šířka 1804 mm, výška 1472 mm

rozvor náprav: 2620 mm

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru