Kultovní dakarský speciál Nissan z roku 1987 opět jezdí

Přesně po 30 letech přivedl Nissan opět k životu jeden ze svých kultovních závodních strojů, na který již veřejnost zapomněla. Ohromující speciál Nissan Patrol Fanta Limon z rallye Paříž – Dakar 1987 získává po kompletní renovaci zpět svou slávu – vrací se totiž do písečných dun saharské pouště.

 nissan-dakar

Vůz ztělesňuje legendu, která v mytologii dakarské rallye napsala svoji vlastní kapitolu. Speciál zvítězil v kategorii vozů se vznětovým motorem a dojezdem na celkovém 9. místě se tehdy stal vůbec prvním dieselem, který soutěž dokončil do 10. místa celkového pořadí. Dnes už nejlepší vozy soutěže jiný než vznětový motor nemají.

 Speciálu Fanta Limon vdechla nový život skupina nadšených konstruktérů z evropského Technického centra Nissanu (NTCE) ve španělské Barceloně. Na renovaci pracovali konstruktéři o víkendech a po práci více než dva roky a vůz proměnili z trouchnivějícího exponátu španělského muzea ve výjimečný terénní soutěžní speciál.

Příběh úspěchu vozu na rallye Paříž – Dakar 1987 se začal psát už v roce 1986, kdy divize Nissan Motorsport představila záměr účastnit se prestižních vytrvalostních terénních soutěží. Základem speciálu měl být model Patrol, oblíbený vůz s pohonem 4×4. Vedení projektu se měl zhostit tým ze španělského NTCE.

Sponzorství od společnosti Fanta Limon pak vzešlo ze vztahu divize Nissan Spain s nápojovou společností Coca-Cola, jež chtěla těžit z popularity, které se rallye Paříž – Dakar celosvětově těší. Úspěch na sebe nenechal čekat a už v roce 1986 měl podobu tří vítězství v kategorii Diesel.

nissan-dakar-2

Hlavním cílem ale zůstávala rallye Paříž – Dakar. Vše začalo 1. ledna 1987, kdy se na startovní čáru úmorného a 13 000 km dlouhého závodu Evropou, Alžírem, Nigerem, Mali, Mauritánií a Senegalem vyrovnalo 312 vozů. Tým Nissan Fanta Limon přihlásil dvě vozidla: speciál s číslem 211 s posádkou Miguel Prieto a Ramón Termens (řidič a navigátor) a speciál s číslem 212, jehož posádku tvořili bratři Jorge a Hansi Bablerovi.

 Závod se však nevyvíjel dle očekávání. Podpůrný vůz týmu se ve druhé etapě porouchal a obě posádky tak na zbytek soutěže ztratily přístup k náhradním dílům. Vůz č. 212 později udělal několik kotrmelců z duny a musel ze soutěže odstoupit. Vůz č. 211 však bojoval až do cíle. Stal se díky tomu prvním vznětovým speciálem, který závod dokončil, a to na celkovém devátém místě.

Mise tedy byla splněna a speciály už se žádné soutěže nezúčastnily. Zatímco osud vozu s číslem 212 je neznámý, speciál č. 211 získalo do své soukromé sbírky vozů muzeum Salvador Claret, sídlící jižně od španělského města Girona. Tam vůz zůstal na téměř tři další desetiletí.

Nápad vzkřísit ho dostali až v únoru 2014 mechanici divize NTCE poté, co si všimli jeho fotografií v internetové diskuzi. Došlo jim, že do 30. výročí výroby speciálu nezbývají ani tři roky, a proto požádali muzeum o navrácení vozu.

Vrak vozu byl v květnu roku 2014 přepraven do divize NTCE v Barceloně, kde na jeho renovaci – o víkendech a ve volném čase – začal pracovat osmičlenný tým. Náhradní díly sháněli členové týmu po celé Evropě a prosili dealery značky Nissan, aby se v zastrčených koutech svých skladů pokusili najít něco ze starých zásob. Některé z dílů, které se povedlo sehnat, byly použité, a tak bylo třeba je také renovovat.

V listopadu roku 2016 byla renovace modelu Patrol hotová a vůz se tak mohl vrátit tam, kam jeho duše patří – do písečných dun Sahary. Pro tým to byl neskutečný okamžik.

Náklady na renovaci hradil Nissan ze svého fondu pro „inovace jízdních vlastností“. Fond funguje jako pokladnička pro projekty, které naplňují krédo značky – „Innovation that excites“.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru