BMW X5 xDrive40e – SUV do zásuvky – test

Modely BMW i3 a i8 působily před pár lety v portfoliu značky trochu jako z jiného světa. Kdo by tušil, že se dočkají takových úspěchů, a to nejen elektrický i3, ale také plug-in hybrid i8. Právě z něj čerpá zkušenosti X5 xDrive40e, tedy první hybridní SUV „do zásuvky“ v nabídce značky BMW.

BMW X5 Hybrid

Spojení robustního vozu, který je připraven zdolávat i terénní překážky, s elektrickým pohonem vzbuzuje spoustu otázek. Směřují především k jízdní dynamice a budeme se ptát také na spotřebu a dojezd čistě na elektřinu. Ten zajišťuje elektromotor, který je integrován do osmistupňové převodovky, a napájen z lithium-iontových akumulátorů umístěných pod podlahou zavazadelníku. Dobíjejí se nejen ve speciálních dobíjecích stanicích, ale také z domácí zásuvky nebo rychlonabíječky BMW.

Zvenku hybridní X5 odlišíte od těch s běžným spalovacím motorem jen díky emblémům po stranách a označení modelu na zádi. Jinak má oproti klasickým motorizacím už jen vstup pro nabíjecí kabely ukrytý pod víčkem za levým předním kolem. Uvnitř rovněž nepostřehnete jiný rozdíl krom zobrazení nabití baterie na velkém monitoru umístěném na vrcholu středového panelu. Náš testovaný vůz pak podpořil image ekologické čistoty také sněhobílou barvou karoserie a rovněž světlými barvami v interiéru, počínaje smetanovým čalouněním a konče béžovým stropem. Zavazadelník sice díky akumulátorům ztrácí 140 litrů objemu, přesto ale nabídne velmi slušných 500 l, po sklopení sedadel až 1720 l. Do přihrádky pod podlahu můžete pohodlně uložit i rozměrné nabíjecí kabely. Díky výklopné zadní části také získáte rovnou nákladovou plochu pro ukládání větších a těžších zavazadel, když potřebujete naložit jen něco menšího, postačí odklopit jen horní víko kufru.

BMW X5 Hybrid

Mezi silné stránky tohoto hybridu patří stejně jako u i8 dojezd čistě na elektrický proud, tedy ve zcela bezemisním režimu. Při plně nabitých bateriích může zvládnout jen na elektřinu až 25 km, další popojíždění po městě v rozsahu cca 50 km pak se spotřebou jen kolem 6,5 l na 100 km. Díky tomu se s ním dá jezdit v hustě obydlených oblastech, aniž máte výčitky z neekologického zamořování ovzduší a nadměrného hluku.

Pohonné ústrojí tohoto plug-in hybridu tvoří především osvědčený spalovací motor, dvoulitrový benzínový čtyřválec s přeplňováním dvoukomorovým turbodmychadlem, tedy technologií, kterou BMW u svých motorů označuje jako TwinPower Turbo. Tento nejvýkonnější čtyřválec z produkce BMW disponuje silou 245 koní a má mimořádně tichý a hladký chod. Elektromotor, který dokáže X5 rozpohybovat až k rychlosti 120 km/h, má výkon 113 koní a točivý moment 250 Nm, který je kdykoliv k dispozici. Spoluprací těchto dvou pohonných jednotek dokáže X5 zrychlit z nuly na stovku za 6,8 sekundy a maximálku má elektronicky omezenou na 210 km/h.

Bude vás jistě zajímat i jak je to s pohonem všech kol, protože k dosažení nižší spotřeby se mimo jiné u mnoha automobilových značek volí cesta pouze jedné hnané nápravy. U BMW se k takovému kroku neuchýlili a hybridní pohon X5 dokáže přenést točivý moment na přední i zadní nápravu, a to dokonce i v plně elektrickém režimu. Rozdělování zajišťuje elektronicky ovládaná lamelová spojka, která posílá hnací sílu motoru na obě nápravy v poměru, který vyžaduje okamžitý styl jízdy. Do jisté míry to můžete ovlivnit také sami pomocí nastavení jízdního režimu. Po nastartování jede vůz v módu AUTO eDrive, kdy jsou toky energií a také odezva na pedál plynu optimalizovány pro maximální účinnost. Můžete si ale zvolit také jeden z módů, které preferují jen jednu pohonnou jednotku – MAX eDrive znamená jízdu čistě na elektřinu, SAVE Battery zase znamená, že je akumulována energie pro pozdější jízdu bez zapojení spalovacího motoru. Tento posledně jmenovaný režim je vhodný především při jízdě po dálnici, kdy typicky spotřeba hybridního systému stoupá, a elektromotor nevyužíváte. Nashromážděnou energii můžete později využít zase k bezemisní jízdě ve městě.

Kromě toho si můžete vybrat i z jízdních režimů, které jsou obvyklé i v BMW vozech s konvenčním pohonem. Jedná se o Comfort, Sport a Eco Pro. Tyto módy kromě odezvy na plynový pedál upravují také styl řazení automatické převodovky a nastavení tlumičů. A co jsme o spotřebě a elektrickém provozu zjistili během redakčního testu? Po městě jsme byli schopni jet za 4,7 l/100 km. Dojezd čistě na elektřinu se ukázal na 25 km, dálniční jízda si vyžádala 10,3 – 10,9 l/100 km, tedy všechny parametry velmi blízko udávaných katalogových údajů. Akumulátory můžete dobíjet velmi rychle i v domácí zásuvce, kdy mají plný stav za necelé čtyři hodiny, proces urychlíte použitím speciální nabíječky BMW Wallbox, kdy stačí dvě a tři čtvrtě hodiny.

Chcete-li dosáhnout ještě lepších výsledků, vyplatí se pozorně sledovat přístrojový panel a displej s informacemi o stavu nabití baterie nebo energetickém hospodaření. Zobrazuje se tu interakce mezi spalovacím a elektrickým motorem, nabíjení akumulátoru, dojezd maximální i čistě na elektřinu, spotřeba paliva i elektřiny, rekuperace energie a dobíjení baterie. Navíc máte možnost si předem nastavit čas odjezdu, takže nastupujete do příjemně vyhřátého nebo vyvětraného vozu s akumulátory ochlazenými na optimální teplotu a při co nejlepším využití nashromážděné energie.

Hybridní X5 dostala do základní výbavy řadu technologií, které ji činí ještě atraktivnější. Kromě aktivních tlumičů je to i vzduchové odpružení a funkce udržování stálé světlé výšky, takže jízda je mimořádně komfortní a přejezdy nerovností prakticky nepocítíte. Nechybí vám ani výkon pro dynamickou jízdu, celkových 313 koní si hravě poradí i s vozem velikosti X5 a průjezd zatáčkami není o nic horší než u konvenčního modelu. Snad jen příliš tichý chod motoru, který je pochopitelně žádoucí v zalidněných městských aglomeracích, vyvolává pocit příliš hladké a méně agilní jízdy.

Ve standardu máte také navigaci nebo tempomat, za příplatek můžete mít vyspělé bezpečnostní asistenční systémy, které fungují i při elektrické jízdě. Stejně jako většina modelů řady X se i hybridní X5 vyrábí v americkém závodě ve Spartanburgu v Jižní Karolíně. Cena tohoto vozu je ve standardu 1 862 900 Kč, přičemž základní model sDrive25d, tedy bez pohonu všech kol a s dieselovým dvoulitrem o výkonu 231 koní pořídíte od 1 457 300 korun.

Testovaný model:

BMW X5 xDrive40e

motor:  zážehový čtyřválec 1997 cm3

výkon:  180 kW/245 k při 5000 – 6500 ot./min.

točivý moment:  350 Nm při 1250 – 4800 ot./min.

+ elektromotor (kombinovaný výkon hybridního systému: 230 kW/313 k)

rozměry:  délka 4886 mm, šířka 1938 mm, výška 1762 mm

rozvor náprav: 2933 mm

 

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru