KIA Optima – komfort za rozumnou cenu – test

Manažerské vozy zůstávají i nadále mimořádně zajímavým prodejním segmentem, přestože současný trend hodně přeje autům, která jsou určena spíš pro zábavu než na cestu za obchodním partnerem. Firmy ale častěji obnovují vozový park a pro reprezentaci se stále víc hodí elegantní limuzína než výstřední crossover. O štěstí se tedy pokouší také značka Kia s modelem Optima.

Když přišla na český trh poprvé před čtyřmi lety, sklízela většinou pochvalu motoristických odborníků – design byl vydařený, prostornost znamenitá, provoz ekonomický. Český zákazník je ale snad až příliš konzervativní, a tak začátky nebyly snadné: prodané kusy se počítaly v desítkách. Z pohledu automobilky to nebyl žádný velký problém, protože na mimoevropských trzích toto auto trhalo rekordy v prodejích. Nová generace je nyní vzhledově lehce omlazená, má ale pro zájemce mimořádně příznivé ceny. Na podzim navíc přichází i v kombi verzi, která našince stále láká víc než elegantní sedan.

Kia se netají tím, že obměna designu byla spíše evoluční než revoluční. Je to pozitivní zpráva hned ze dvou důvodů. Jednak už předchozí model vypadal velmi dobře, a pak, manažerská auta nejsou vhodná pro nějaké experimentátorské výstřelky, tady se sází víc na jistotu než na to, že vás svým vzhledem ohromí. Nová Optima má jen trochu zostřené linie a přibylo pár detailů, aby design držel krok s moderním vývojem (to se týká především světel a nárazníků).

Proporce se výrazně nezměnily, jen celkově auto o malinko narostlo, týká se to 10 mm na délku, 10 mm rozvoru, 25 mm na šířku a 10 mm na výšku. Výsledkem je prostornější kabina a zavazadelník zvětšený na 510 litrů. V této disciplíně má Optima nakročeno mezi ty nejlepší, lídry masového trhu ale v souboji na litry nedožene. Kladně hodnotíme palivovou nádrž objemu 70 litrů, protože pokud chcete s tímto dálničním křižníkem polykat stovky kilometrů, pak se vám velký dojezd rozhodně vyplatí a v případě Optimy tak na jednu nádrž v klidu pokoříte tisícovou hranici.

Testovací vůz v nejvyšší výbavě Premium nabídl interiér v dvoubarevném provedení, se sedadly čalouněnými perforovanou kůží a rovněž kůží potaženou palubní deskou. Křesla jsou široká a pohodlná, boční vedení vyhovující a délka sedáku odpovídá dálničnímu cestování. Středový panel obsahuje minimum ovladačů, infotainment využívá k zobrazování průměrně velký barevný displej. Vedle řadicí páky automatické převodovky najdete rozměrnou schránku s roletkou a několik tlačítek, kromě elektrické parkovací brzdy jsou to například ovladače vyhřívání sedadel, které je pro tento stupeň výbavy v základu, standardem výbavy Premium je i odvětrávání sedaček. Na zadních sedadlech je místa nadbytek, vejdou se sem i hodně velká kolena či ostré lokty.

Pohled do přístrojového štítu ukáže dva klasické kruhové číselníky a mezi nimi informativní displej, tedy zobrazení obdobné u konkurentů, kterým se chce Optima rovnat. Dobře osvětlené bílé číslice jsou dostatečně čitelné, nastavení volantu bezproblémové, tlačítek na něm je sice trochu dost, ale tady budou hrát nejdůležitější roli osobní dojmy každého řidiče.

S výběrem motorizace nebudete v rozpacích – motor je v nabídce jen jeden. Jedná se o známou dieselovou jednotku 1,7 CRDi, která prošla úpravami. Patří mezi ně nové turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek a elektronicky řízeným ovladačem, nový povlak pístů pro snížení tření a nové rozvodové kolo klikového hřídele. Díky tomu má motor výkon zvýšen o pět koní oproti předchůdci a o zlomky sekund se zlepšila akcelerace, katalog uvádí 11 sekund z nuly na stovku. I přesto se řadí k agregátům, které budou určeny pro klidnou a rozvážnou jízdu. To se ale příznivě projevuje na spotřebě – během redakčního testu jsme zaznamenali hodnoty mezi 7 a 7,4 l/100 km a bylo naprosto zřejmé, že auto má ještě velký potenciál k dalšímu snížení. Udávaná kombinovaná spotřeba by měla být 4,4 l/100 km a po zkušenostech s předchůdcem tohoto motoru v jiných modelech se dá říct, že je možné se této hodnotě přiblížit.

Na výběr máte manuální převodovku nebo, jak se na manažerský vůz sluší, sedmistupňový dvouspojkový automat, který byl v testovaném modelu. Jeho řazení nebylo vždy hladké, cukání se objevilo při rozjezdu a občas i při potřebě akcelerace při předjíždění. Pochvalu si zaslouží podvozek – v zatáčkách dobře sedí, i přes délku atakující pět metrů je projíždí dost přesně. Také pěkně filtruje nerovnosti, větší výmoly sice uslyšíte, ale příliš nepocítíte. Svůj díl na tom má i příplatkové elektronicky nastavitelné odpružení, které umožňuje nastavení jízdních režimů na Normal, Sport a Eco.

Manažerský sedan si lze těžko představit bez vyspělých asistenčních systémů a tady je Optima silná v kramflecích. Nabízí adaptivní tempomat, systém autonomního brzdění při hrozící kolizi, aktivní asistent pro jízdu v pruhu, automatické nastavení dálkových světlometů, upozornění na rychlostní limit, sledování mrtvého úhlu a monitoring prostoru za vozidlem při couvání. Tento bezpečnostní paket je zčásti příplatkový, v ceně 55 tisíc je zahrnuto i nastavitelné odpružení. Jinak je ale většina výbavy ve stupni Premium zahrnuta v ceně, která činí 869 980 Kč. Základní cena nové Optimy ve stupni výbavy Comfort pak začíná na 684 980 korun.

Testovaný model:

Kia Optima 1,7 CRDi

motor:  vznětový čtyřválec 1685 cm3

výkon:  104 kW/141 k při 4000 ot./min.

točivý moment:  340 Nm při 1750 – 2500 ot./min.

rozměry:  délka 4855 mm, šířka 1860 mm, výška 1465 mm

rozvor náprav: 2805 mm

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru