Transporter úsporný i na cestách po Praze

Světový rekordman v hospodárné jízdě Gerhard Plattner překonal na trase Praha – Hannover – Praha ve dnech 7. a 8. června 2016 se sériově vyrobeným vozem bez jakýchkoli speciálních úprav celkovou vzdálenost 1058 kilometrů průměrnou rychlostí 70 km/h při průměrné spotřebě paliva 4,91 l/100 km. Stejný vůz si tento týden zapůjčila také naše redakce ke krátkému testu po Praze. 

0050

Gerhard Plattner vyjížděl z Prahy v úterý 7. června 2016 za volantem skříňové verze modelu Transporter T6 2.0 TDI EU6 s výkonem 110 kW/150 k a šestistupňovou mechanickou převodovkou, v metalickém odstínu modrá Acapulco. Tato verze legendárního Transporteru se může pochlubit normovanou spotřebou paliva EU 7,3/5,4/6,1 l/100 km (město/mimo město/kombinovaná). Jedna náplň palivové nádrže musela Plattnerovi vystačit na celou cestu do Hannoveru i zpět do Prahy. V cíli, ve středu 8. června 2016, po ujetí 1058,7 km, z toho 180 km v dopravní zácpě, ukazoval palubní počítač Transporteru dojezd ještě 510 km na zbývající množství paliva a velmi solidní průměrnou rychlost 70 km/h. Průměrná spotřeba byla oficiálně změřena nezávislou organizací International Police-Motor Corporation na 4,91 l/100 km.

„Když jsem končil dohodnutou trasu, měl jsem v nádrži palivo ještě na 510 km, ale upřímně řečeno, už jsem vůbec neměl chuť jet dál,“ narážel Plattner v cíli ECOnomy Tour 2016 na fakt, že měl kvůli spotřebě vypnutou klimatizaci i zavřená okna. „Otevřené okno totiž způsobí větší spotřebu než zapnutá klimatizace,“ poznamenal.

„Nejnižší spotřeby – 4,6 l/100 km – jsem dosáhl v úseku kolem Postupimi, kde bylo vedro kolem 30 stupňů. Čím vyšší je totiž okolní teplota, tím nižší je odpor vzduchu, a tedy i spotřeba. To jsem se ale značně potil…“ dodal Gerhard Plattner, jehož průměrná rychlost v tomto úseku byla 73 km/h.

A jaké jsou tipy světového rekordmana pro jízdu s nejnižší možnou spotřebou paliva? „Cestovní rychlost na rovné silnici jsem se snažil držet relativně vysokou, přibližně 110 až 120 km /h. Snažil jsem se, aby auto co nejvíc ‚plachtilo‘, to znamená jet předvídavě, s minimálním brzděním. Ideální by bylo jet odsud až do Hannoveru bez šlápnutí na brzdu, protože každé brzdění předpokládá následnou akceleraci, která vyžaduje dodatečnou energii, a to stojí peníze…“ popisuje svůj hospodárný styl řízení Plattner.

To je však v reálném provozu prakticky nemožné, a tak je třeba vhodně přizpůsobit jízdu aktuálním podmínkám a využívat nejmodernější úsporné systémy. Plattner k tomu říká: „Za překážkou to chce přidat plyn poměrně svižně a ve městě nebo v dopravních kolonách velmi pomáhá start-stop systém, který vozidlo mělo. Vzduchové pytle za kamiony jsem nevyužíval, protože bych musel jet velmi těsně za nimi, a to je velmi nebezpečné. Ideální by bylo jet za kamiony ve vzdálenosti cca 30 až 40 metrů, aby se využil efekt sání vzduchu, ale to vám každou chvíli někdo do mezery vjede, takže musíte brzdit. Nejrozumnější je proto zvolit svoji vlastní rychlost a tu držet.“

Rakouský motoristický novinář Gerhard Plattner je již desítky let uznávaným specialistou na dálkové automobilové jízdy s co nejnižší spotřebou, které velmi často absolvuje s vozy koncernu Volkswagen. Na první hospodárnou jízdu se vydal již v době ropné krize s osmiválcovým Porsche 928 a jejím cílem nebylo vytvořit rekord, ale ukázat, že i s takovým vozem lze jezdit relativně hospodárně.

Jízda ECOnomy Tour 2016 na trase Praha-Hannover-Praha se uskutečnila u příležitosti oslav 60. výročí zahájení výroby modelu Transporter v závodě Hannover. Volkswagen T6 (Transporter, Multivan, Caravelle, California) je bestsellerem značky Volkswagen Užitkové vozy na českém trhu.

SONY DSC

Stejný vůz otestovala také naše redakce. Dostali jsme Transporter jen na dva dny a vyzkoušeli jsme jízdu v hustém provozu hlavního města Prahy. Při převzetí počítač ukázal dojezd 1250 km s plnou nádrží. Vůbec jsme nepředpokládali, že bychom mohli dosáhnout tak vynikajících výsledků jako Gerhard Platner, ale při normální jízdě se zapnutou klimatizací, funkčním radiem a zavřenými okny jsme měli spotřebu 5,7 – 6,0 litru, tedy malinko pod normou. Vůz byl obsazen jen řidičem a měl prázdnou ložnou plochu. Výsledek na pražské poměry v dopravě výborný.



Facebook

Nejčtenější

Nahoru