Škoda Octavia Combi RS 230 – má něco navíc – test

K tomu, abyste měli opravdu rychlé auto, nestačí jen hodně velká koňská stáj pod kapotou. Kromě výkonného motoru potřebujete také schopný podvozek, který si dokáže s tou velkou silou poradit. A nejen to. Co je vám platné auto, které jezdí rychle jen po rovině? Na sportovní jízdě jsou přece nejzábavnější dobře projeté zatáčky. Přesně to je důvod otestovat novou Octavii RS 230, která se na první pohled liší od RS jen rozdílem 10 koní navíc. Jenže tím to nekončí.

Škoda Octavia RS 230

Škoda Octavia RS 230

Hlavním trumfem v rukávu není těch deset koňských sil, nýbrž diferenciál VAQ s elektrohydraulicky řízenou svorností na přední nápravě. Jeho úkolem je rozdělování točivého momentu tak, aby v zatáčce měla přední kola lepší trakci, omezila se nedotáčivost při průjezdu zatáčkou a tím pádem jste ji mohli projíždět mnohem dynamičtějším způsobem.

Octavia RS byla vždycky pěkně „vyfešákovaná“ a při testování nebyla nikdy o závistivé mužské pohledy nouze. Ani tentokrát jsme pozornosti neunikli – speciální devatenátipalcová kola vyhrazená pro RS 230, vyvedená v černém laku s osmihrany zdůrazněnými stříbrnými linkami, jsou nepřehlédnutelná a červené třmeny brzdy už nenechají na pochybách vůbec nikoho. Kromě toho patří do výbavy také sportovní výfuk s lesklými černými koncovkami a černý rámeček kolem masky chladiče. Upravený přední nárazník s velkými nasávacími otvory, světlomety s černým pozadím a specifické LED mlhovky jsou charakteristické pro všechna RS, ale ve spojení s detaily RS 230 působí ještě intenzivněji.

Interiér v kůži je nejen velmi působivý, ale sedadla s výrazným bočním vedením a integrovanými hlavovými opěrkami jsou především výborně stavěná a najdete v nich snadno perfektní pozici za volantem. Navíc jsou elektricky ovládaná, což je další součást bohaté výbavy modelu RS 230. Sportovní charakter zdůrazní i červené prošívání. V interiéru najdete pochopitelně i další atributy RS – ciferníky v přístrojovém štítu s bílou grafikou i ručičkami, barevnými informační displej mezi kruhovými ukazateli, který má také funkci stopek. Kryty pedálů jsou ocelové, prahové lišty nesou nápis RS a rovněž hlavice řadicí páky je označena logem RS.  V ostatních parametrech ale RS 230 nijak neslevuje z nároků, které mají zákazníci na rodinné kombi – zavazadelník nabízí stejných 610 litrů objemu, vnitřní prostor je stejně pohodlný.

Pozornost se ale v případě RS 230 upírá především k motoru a podvozku. Pod kapotou účinkuje přeplňovaný dvoulitrový benzínový čtyřválec, jehož výkon, jak naznačuje i název modelu, činí 230 koní. To je přesně o 10 víc, než má Octavia RS. Takhle na papíře se to nezdá být příliš významná hodnota, ale v reálu se deset koní navíc pozná v živějším projevu a silném zátahu, a to v širokém rozsahu otáček až přes šest tisíc. Ještě k tomu ho doprovází pěkný sportovní zvuk, který dodá motoru ten správný charakter, přitom vás ale neohluší a pro radost přidá ještě efektní střílení do výfuku při přeřazení. S naladěním výfukového systému si dala škodovka práci, a tak je výsledek výrazně působivější než dřív. Jeho nastavení se také mění podle volby jízdního režimu – Eco nebo Normal nabídne krotký tichý projev kultivovaného benzínu, v módu Sport si pak přijdou na své uši motoristického nadšence. Octavia RS 230 si dokonce sáhla i na hranici 250 km/h, což je její maximální rychlost. Z nuly na stovku zrychlí za pouhých 6,8 sekundy.

Řazení zajišťuje standardně šestistupňová manuální převodovka, v testovaném vozu to ale byl šestistupňový automat DSG, který sice řadí bleskurychle a má i možnost ručního řazení pádly, při razantnější jízdě ale občas trochu zdržuje a manuální převodovka by se hodila lépe. Zvlášť když si nyní můžete dovolit výrazně ostřejší průjezdy zatáčkami díky elektronicky řízenému diferenciálu na přední nápravě. Současně zde zůstal i systém XDS+, jehož úkolem je rovněž vyrovnávání nedotáčivosti. Působí ale rozdílným způsobem – XDS+ přibrzďuje vnitřní kolo a přenáší více točivého momentu na vnější kolo. Diferenciál VAQ rovněž přerozděluje točivý moment mezi vnější a vnitřní kolo, je to ale prostřednictvím lamelové spojky, která dokáže poslat až 100 % točivého momentu na jedno kolo. Je jasné, že při dynamickém průjezdu zatáčky bude účinek diferenciálu výrazně lepší – zatáčení je přesnější a plynulejší, nedotáčivost téměř nepocítíte. Počítejte ovšem s tím, že není možné zcela vypnout stabilizační systém, pouze přes režim Sport se jeho účinky snižují. Elektronika vás tak bude přece jen trochu omezovat v závodnickém nadšení.

U motoru tohoto typu asi nikdo nečeká zázračně nízkou spotřebu, protože auto vás k dynamické jízdě bude každopádně svádět. Uváděná kombinovaná spotřeba je 6,4 l/100 km, přičemž nám se během testu při velké snaze o ekologicky vzornou jízdu podařilo dosáhnout 8,8 l/100 km a bez této sebekontroly ukázal palubní počítač hodnotu 10, 2 l.

Škoda Octavia RS začíná s cenou na 658 900 Kč, pokud ale zatoužíte po novince s 230 koňmi, připravte si nejméně o 75 tisíc korun víc. Kromě výkonnějšího motoru a diferenciálu VAQ to znamená proti RS ještě kožný interiér, elektricky nastavitelná sedadla nebo možnost volby jízdního profilu.

Testovaný model:

Škoda Octavia Combi RS 230

motor:  zážehový čtyřválec 1984 cm3

výkon:  169 kW/230 k při 4700 – 6200 ot./min.

točivý moment:  350 Nm při 1500 – 4600 ot./min.

rozměry:  délka 4685 mm, šířka 1814 mm, výška 1452 mm

rozvor náprav: 2680 mm

 

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru