Mini JCW řádí na okruhu

 

Nejsilnější Mini dostalo pod kapotu dvoulitrový motor s výkonem 231 koní a točivým momentem 320 Nm. Přidejte si sportovní podvozek, brzdy Brembo a nová sedadla. Den na Masarykově okruhu v rámci JCW Academy se k tomu rýmuje jako ta nejlepší báseň.

Mini JCW na okruhu

Mini JCW na okruhu

Vyzkoušet si jakékoliv Mini ve verzi JCW na okruhu je skvělá příležitost a my jsme dostali na otestování hned tři – Mini JCW, Mini Paceman JCW a Mini Countryman JCW. Poránu nás přivítal hustý déšť, takže prvních několik kol pod vedením instruktora bylo spíše opatrných. Když po nějaké době trať trochu oschla, mohli jsme o něco lépe vyzkoušet podvozek s unikátním víceprvkovým zavěšením zadních kol, elektronickou uzávěrkou EDLC a funkcí Performance Control pro více chuti do zatáček.

Narozdíl od Pacemanu a Countrymanu se Mini JCW představuje v nové generaci, proto se zaměřujeme především na ně. Velkou novinkou je zařazení motoru, který je nejen výkonnější, ale má také větší zdvihový objem válců – jedná se o dvoulitrový čtyřválec, který poskytuje 231 koní výkonu a točivý moment 320 Nm. V tom jde Mini JCW tak trochu proti proudu současného downsizingu, sluší se ale dodat, že i tato pohonná jednotka dokáže být mimořádně úsporná – tabulkové údaje mluví o spotřebě 6,7 l/100 km, s automatickou převodovkou se uvádí dokonce ještě o litr méně.

Benzínový čtyřválec je umístěn vpředu napříč a je přeplňován turbodmychadlem, jež čerpá z moderní technologie TwinPower Turbo, která novým motorům používaným v modelech BMW dodává kromě impozantního výkonu také příkladnou hospodárnost provozu. Turbodmychadlo je integrováno do výfukového potrubí, vstřikovače paliva jsou umístěny uprostřed mezi ventily, plně variabilní je zdvih sacích ventilů a je použito proměnné časování sacího i výfukového vačkového hřídele. Základem pro motor Mini JCW byl agregát konstruovaný pro Cooper S, který ovšem doznal řadu změn, mimo jiné v mimořádně odolném materiálu použitém pro turbodmychadlo, novém tvaru pístů, který odpovídá vyššímu plnicímu tlaku.

Motor je mimořádně pružný – maximální točivý moment je k dispozici v neuvěřitelném spektru otáček 1250 – 4800. Nejvyšší výkon nastupuje od 5200 otáček a trvá až k úrovni 6000. Když už jsme v těch číslech, zbývá dodat, že z nuly na stovku akceleruje za 6,3 s, s automatem za 6,1 a maximálka je 246 km/h. Vyzkoušeli jsme sportovní šestistupňový automat Steptronic s ručním řazením pádly na volantu, který předvedl dobrou práci i v manuálním režimu. Příznivce značky jistě potěší, že si motor ponechal charakteristický motokárový zvuk i s mohutným střílením do výfuku.

Protože trať téměř po celou dobu testu zcela neoschla, musíme se spokojit s tím, co podvozek předvedl s poněkud lehčí nohou na plynu. To ale rozhodně nebylo špatné. Sportovní podvozek má poháněnou přední nápravu řešenou vzpěrami McPherson s pomocným hliníkovým rámem a rameny z vysokopevnostní oceli, zadní náprava je víceprvková. Stabilizační systém má funkci dynamické kontroly trakce a elektronické uzávěrky diferenciálu na předních kolech, na zadní kola působí systém Performance Control. V reálu to znamená, že podvozek zatáčí přesně tam, kam chcete, a ani na mokrém asfaltu se nedá vyvést z míry, výjezd ze zatáčky je rovněž výborný díky uzávěrce diferenciálu. Řízení s elektrickým posilovačem je tuhé a dobře nastavené, trochu více zpětné vazby by mu ale neškodilo. Brzdy Brembo statečně odolávaly okruhovému tempu, i když na mokru jsme je nevyužili do extrému.

I když při jízdě na okruhu se pozornost soustředí především na výkon a jízdní vlastnosti, nelze přehlédnout ani design nového Mini JCW. Mohutné otvory pro nasávání vzduchu na přídi signalizují vysoký výkon motoru stejně jako dvě robustní koncovky výfuku umístěné uprostřed zadního nárazníku. Aerodynamika si vyžádala řadu úprav, například výrazný zadní střešní spoiler nebo zadní nárazník s odtrhovými hranami a velkým difuzorem. Příslušnost k JCW označuje spousta ozdob a emblémů na karoserii.

V interiéru je trochu více místa než dřív, ostatně celý vůz zase o něco narostl – jeho celková délka je 3874 mm a rozvor 2495 mm. Zaregistrujete nová sportovní sedadla s mohutným bočním vedením a integrovanými opěrkami hlavy, novinkou je vysouvací head-up displej. Během okruhového dne ovšem oceníte především pěkně tlustý volant a ocelové pedály. Tvarovým i barevným řešením má Mini jako obvykle chuť trochu šokovat, i tentokrát ale máte intenzivní motokárový pocit, který je jedním z důvodů, proč tohle auto fanoušci milují.

Pro úplnost dodejme, že cena Mini JCW začíná na 796 900 Kč.

 



Facebook

Nejčtenější

Nahoru