Range Rover Evoque – designová evoluce, motorová revoluce – test

Pro modelový rok 2016 získal nejúspěšnější model Evoque lehké úpravy vzhledu, které ale nejsou zdaleka tak významné jako nový dieselový motor Ingenium, který pochází z vlastní produkce automobilky Jaguar Land Rover a nahrazuje dosavadní vznětové motory pod kapotou tohoto osobitého auta.

SONY DSC

Design stál za neobyčejným úspěchem kompaktního SUV, které nám automobilka odhalovala pěkně dlouho a po malých dávkách. Od oficiálního uvedení na trh v roce 2011 už bylo vyrobeno přes 400 tisíc těchto excentrických vozů. Nyní je čas na omlazení křivek, které modelu získaly tolik cenných bodů. Nečekejte nějaké převratné změny na karoserii, která zůstává stejná. Vývojem prošel vzhled předního nárazníku, který má zvětšené otvory přívodu vzduchu, a nová je i mřížka chladiče. Ta nabízí několik variant provedení, může být členěna dvěma vodorovnými lištami se síťovaným vzorem nebo mít síťovanou strukturu po celé ploše mřížky.

Další úpravy vzhledu se týkají světlometů, které byly kompletně technologicky přepracovány. Mohou být plně LED diodové a adaptivní, což znamená, že světelný proud je směrován při průjezdu zatáčkou podle natočení úhlu volantu. Směrovky jsou nově součástí lamp pro denní svícení. Kromě většího komfortu pro řidiče to přináší bezpečnější jízdu za tmy a samozřejmě i úsporu elektrické energie.

SONY DSC

S každým faceliftem přichází i nový design kol a není tomu jinak ani u RR Evoque MY 2016. Kola jsou nově designována ve třech provedeních a s dvěma různými typy povrchu. V případě testovaného vozu to byla 18 palcová kola s pěti dvojitými paprsky, která jsou součástí standardní výbavy SE.

Interiér rovněž prodělal nepatrné změny. Týkají se vylepšení předních sedadel, která mají nový systém vyhřívání a odvětrávání, ve vyšších výbavách i s masážní funkcí a elektricky nastavitelná až ve 14 směrech. Testovaný vůz s mléčně bílými koženými sedačkami a stejně barevně sladěnou palubní deskou zkombinovanou s černou barvou použitou na horní části působil uvnitř neobyčejně luxusně, otázkou je samozřejmě praktické využití interiéru v takto exponovaných barvách a materiálech. Protože ale automobilka míří s tímto modelem převážně na mladé ženy, kterým nechybí cit pro styl, bude podobné řešení jistě úspěšné.

SONY DSC

SONY DSC

Evoluci tedy máme za sebou a můžeme se vrhnout na revoluční změnu, a to výměnu pohonných jednotek. Automobilka investovala půl miliardy liber, aby mohla vybudovat novou továrnu na výrobu motorů, které nyní využívá ve svých modelech. V prvním sledu byl do výrobního programu navržen a kompletně vyvinut čtyřválcový dvoulitrový diesel Ingenium. Jako první jej dostal pod kapotu model Jaguar XE, následovala Discovery Sport a další na řadě je Evoque.

Jedná se o motor vhodný pro pohonné ústrojí s jednou hnanou nápravou i pohon všech kol AWD. Pevné a kompaktní hliníkové bloky byly navrženy ve vývojových centrech ve Whitley a v Gaydonu. Každý válec má objem 500 cm3, bloky mají stejné vrtání, zdvih a rozteč válců. Motory využívají moderní turbodmychadla, centrálně umístěné přímé vstřikování paliva, variabilní časování ventilů a systém stop-start. Jsou až o 80 kg lehčí než dosud používané agregáty a umožňují vylepšit parametry, které jsou aktuálně u motorů nejsledovanější – spotřeba a emise. Motor s označením AJ200D najdete v ceníku pod názvem TD4 a je k dispozici ve dvou výkonových verzích – 150 a 180 koní. Testovaný vůz poháněl slabší z nich. Pokud se s dieselem nespokojíte, pak je v nabídce také Evoque se zážehovým motorem Si4, který poskytuje výkon 240 koní.

Dieselových 150 koní slušně táhne od nízkých otáček a oproti předchozímu používanému motoru 2,2 l má znatelně kultivovanější chod a netrápí jej ani nepříjemné vibrace. Je až o 30 kilo lehčí, což se rovněž projeví pozitivně na jízdních vlastnostech, deklarovaná kombinovaná spotřeba je 5,1 l/100 km. Během redakčního testu s vyšším podílem jízdy po městě a vzhledem k nižšímu náběhu kilometrů (najeto 2000 km při zahájení testu) byla spotřeba 9 l/100 km. Pro dynamičtější jízdu by byla jistě vhodnější výkonnější verze tohoto motoru, pro běžné cestování má ale i tato varianta dostatek síly a živosti. Řazení zajišťuje výborná devítistupňová převodovka ZF, která se ovládá kruhovým voličem na středové konzole. Její spolupráce s motorem je bezchybná, navíc nyní i výrazně hladší než u předchozího motoru 2,2.

SONY DSC

Nový modelový rok je pro Evoque i ve znamení technických vylepšení asistentů a přístrojů na palubě. Používá úplně nový systém infotainmentu, víko kufru se nyní může otevírat i bezdotykovým způsobem – pohybem nohy pod zadním nárazníkem, novinkou je i funkce All-Terrain Progress Control, neboli asistent pro jízdu náročným terénem, který dokáže udržovat zvolenou konstantní nízkou rychlost do 30 km/h. Tato terénní pomůcka byla představena již u Range Roveru a Range Roveru Sport.

Pro nový Evoque byla stanovena základní cena 955 658 Kč za verzi s pohonem 2WD a dieselovým motorem o výkonu 150 koní. Testovaný model ve výbavě SE začíná s cenou na 1 075 690 korun, přičemž s bohatou příplatkovou výbavou byla celková cena 1 206 733 Kč.

SONY DSC

Testovaný model:

Range Rover Evoque

motor:  vznětový čtyřválec 1999 cm3

výkon:  110 kW/150 k při 4000 ot./min.

točivý moment:  380 Nm při 1750 ot./min.

rozměry:  délka 4370 mm, šířka 1980 mm, výška 1605 mm

rozvor náprav: 2660 mm

SONY DSC



Facebook

Nejčtenější

Nahoru